Fylte squash og gul potetmos.

Litt tidligere i februar prøvde vi noe vi ikke har prøvd før: Fylte squash! Åååh, det var nyyydelig, og jeg lengter etter mer. Jeg søkte litt rundt på nettet og lot meg inspirere av ei oppskrift fra klikk.no, HER. Min variant er vegetarisk, og heldigvis var jeg så smart at jeg skreiv ned alle ingrediensene med en gang, slik at jeg kan dele det med dere - og ikke minst lage det igjen!

 

Du trenger:
♦ 2 squash
♦ 1 løk
♦ 2 eller flere fedd hvitløk
♦ 150 gram vegetarfarse, f.eks. fra Anamma.
♦ 4 gulrøtter, raspa
♦ 200 gram bønner (jeg brukte soyabønner denne gangen)
♦ 1 boks hakka, hermetiske tomater
Herbamare Original urtesalt, salt, pepper og basilikum
♦ En liten fløteskvett (jeg brukte soyafløte)
♦ "Fake parmesan"

"Fake parmesan" lager jeg ved å kjøre naturelle gresskarkjerner, litt næringsgjær og litt himalayasalt sammen i foodprosessoren. Dette putter jeg i en boks og har stående i kjøleskapet, så har jeg det alltid tilgjengelig. :)

 

Slik gjør du det:
♦ Sett ovnen på 225 grader.
♦ Skyll og del squashene i to på langs.
♦ Bruk en skje og ta ut innmaten - finnhakk denne.
♦ Legg squashen på bakepapirkledt stekebrett.
♦ Pensle med olivenolje og dryss på litt salt.
♦ Stek i 6-7 minutter.

♦ Rens og finhakk løk og hvitløk.
♦ Surr det mykt i olje i ei stekepanne.
♦ Ha i vegetarfarse, gulrøtter, bønner og innmaten fra squashen.
♦ Stek i 3-4 minutter.
♦ Tilsett hermetiske tomater, fløte, urtesalt, pepper og basilikum.
♦ Kok opp og la det putre i 5-6 minutter.
♦ Legg stuingen i squash-halvdelene.
♦ Dryss over fake parmesan.
♦ Gratiner høyt i ovnen i noen minutter (bruk gjerne grillelementene).

 

 

Gul potetmos:
Potetmos lager jeg alltid på hump og slump, så noen nøyaktig oppskrift har jeg ikke. Jeg koker melne poteter med skallet på, og tar med skallet i potetmosen - det er der mesteparten av næringa sitter, og dessuten smaker det godt!

Når potetene er møre, heller jeg av vannet og moser dem med en potetmoser. Jeg blander inn litt melkefritt margarin eller olje og litt soyafløte eller kokosmelk til mosen får riktig konsistens. Da tilsetter jeg krydder, som regel Herbamare Original urtesalt, nykverna pepper og gurkemeie for en fin, gul farge. Jeg smaker meg til til jeg er fornøyd.

Jeg pleier også å hakke løk og gjerne litt hvitløk og surre det blankt i ei stekepanne før jeg blander det inn i potetmosen for ekstra smak og næringsstoffer. I tillegg bruker jeg ofte andre grønnsaker i potetmosen, som spinat eller raspa gulrøtter. :)

 


Kunne du tenke deg å prøve dette?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 kommentarer

veienmintilminemål

28.02.2013 kl.22:52

Ja ser og høres veldig godt ut : )

Astrid

01.03.2013 kl.11:38

Dette ser og høres godt ut, Cecilie - jeg vil prøve med karbonadedeig en dag :-)

Eldeen

01.03.2013 kl.19:14

veienmintilminemål: Det er kjempegodt! Anbefales virkelig! Skikkelig kosemat dette. :D

Eldeen

01.03.2013 kl.19:15

Astrid: Ja, det er kjempegodt! Sikkert veldig godt med karbonadedeig også. :)

Regine

04.04.2014 kl.14:01

Hvilken drikke serverte du til dette? Kan du evt. anbefale noe? :) Så veldig deilig ut.

Eldeen

08.04.2014 kl.21:05

Regine: Vann fra springen! Sunt og godt, billig og passer til alt. Det er stort sett det det går i her i huset. Hehehe. ;-)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Eldeen

Eldeen

28, Aurskog-Høland

Jeg heter Cecilie, og bor sammen med mannen min, Andreas, og katten vår Flux, i et koselig lite hus på Finstadbru. Her har vi bodd siden vi kjøpte huset i 2009, og vi trives godt. I slutten av september venter vi vårt første barn. Vanligvis gjør jeg slikt som man må og slikt som er gøy. Blogge gjør jeg fordi jeg elsker å skrive og noen ganger trenger å gjøre det jeg elsker. Når det er sagt, bør det også nevnes at jeg (som regel) er ute av stand til å fatte meg i korthet, og at aktiviteten her på bloggen er heller sporadisk. Selv om jeg blogger om livet, universet og alt mulig, går det veldig mye i mat som i hovedsak er melkefri, glutenfri og sukkerfri. Jeg blogger også om hverdagen, hobbyene mine og om det å ha ME (myalgisk encefalopati) og FM (fibromyalgi). Jeg har vært ufrivillig hjemmeværende pga. sykdom siden våren 2010, og prøver å gjøre det beste ut av situasjonen, blant annet ved å ha et godt kosthold og glede meg over de små tingene. Jeg er veldig glad i dyr, og er bevisst på å kjøpe produkter som ikke er testa på dyr, samtidig som de helst skal være reine og naturlige. Bra for dyrene, bra for miljøet og bra for meg! Hvis du vil kan du klikke på linkene under for å følge bloggen min på facebook og bloglovin'. Der ligger også en rabattkode som du kan bruke første gangen du handler på iHerb. Sjekk også ut de forskjellige kategoriene bloggen min består av. :-) Jeg håper du vil trives på bloggen min! Lurer du på noe kan du legge igjen en kommentar, eller sende meg en mail på supersoppen@gmail.com. Jeg er ikke alltid like flink til å svare, men jeg prøver!


Min iHerb-guide

Ting jeg handler på iHerb

Handle på iHerb? Min kode er CEC956

Bloggens facebookside

Følg meg på Instagram

Følg meg på Weheartit

Følg meg på Spotify



Norske blogger Norges Beste Nettsider - Norsktopplisten
bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits