Mat og drikke 2013, del 1.

For tredje år på rad nå, tenkte jeg å  vise fram noe av maten jeg har spist det siste året. I 2012 bestemte vi oss for å bli hverdagsveggiser her i huset, så maten i 2013 har i all hovedsak vært vegetarisk, men det har også være noe kjøtt og en del fisk. Jeg spiser fortsatt melkefritt, glutenfritt og for det meste sukkerfritt. Kunstig søtning unngår jeg helt. Det har vært mange gode frokoster og lunsjer i året som har gått, men middager har det vært litt dårligere med. Vi har spist den samme maten mange ganger, og noen dager har vi rett og slett ikke hatt middag. Allikevel har det blitt en del deilige middager også, og selv om ikke alle er fotodokumenterte, så har vi for det meste spist sunn og næringsrik mat.

Ting som har utmerka seg med matåret 2013 er blant annet at jeg har blitt helt dønn avhengig av banan og fryser ned flere kilo i måneden for å bruke i smoothies eller til bananis. Banan har jeg riktignok brukt mye i flere år, men nå er det helt krise hvis jeg ikke har banan i fryseren. Vi har også brukt mye mer potet enn før - både kokt, stekt og bakt. Som regel med skallet på, og gjerne som mos, båtpoteter eller i hjemmelaga pytt i panne. Pasta derimot har det blitt mye mindre av. Vi har satt ny rekord i pizzaspising. Vi har vært flinke til å lage store porsjoner av ulike middager og fryse ned for seinere bruk - noe som har hjulpet veldig på å holde seg til et godt kosthold på de dagene og i de periodene jeg har vært for dårlig til å lage noe, og de dagene vi rett og slett bare har hatt det for travelt.

Vi har lært oss å bruke viltkjøtt, siden vi bestemte oss for å slutte å bruke penger på industrikjøtt og heller spise dyr som har sett sola og som i det minste har hatt et verdig liv da vi blei hverdagsveggiser. I tillegg kjøper vi det mange ser på som "avfall", som lever og gelatin. Vi har også blitt flinkere til å koke kraft - både blåskjell, rekeskall og kalkunskrog (med følge av grønnsaker) har blitt til deilig kraft her i huset det siste året, og krafta brukes i supper og sauser.

I år har jeg 130 bilder å dele med dere - så det blir tre innlegg denne gangen også. Matåret 2011 kan dere se HER, og matåret 2012 kan dere se HER, HER og HER. Som vanlig har jeg ikke alltid vært like flink til å skrive ned hva jeg har brukt og gjort når jeg har laga mat, så jeg har ikke oppskrifter på alt, men det er bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

Bursdagsfrokosten sammen med min kjære, les mer HER.

 

Også fra bursdagsfrokosten: Ciabatta med majones og rapidsalat på begge, sild og rødløk på den ene og elgpølse og tomat på den andre.



Litt seinere, men fortsatt bursdag: Hjemmelaga is med sjokolade-agave og kakaonibs på.



Bursdagsmiddag: Vegetarmaki med deilige grønnsaker, og ved siden av hadde vi wasabi og soyasaus, selvfølgelig.



Middag på hump og slump: Gryte med blant annet grønne linser, gulrøtter, løk og karri og salat ved siden av.



Jeg prøvde Mjuuuglys irrgrønne suppe i januar, les mer og se flere bilder HER.



Litt hjemmelaga juice blei det i 2013 også, denne med gule epler, sitron og spinat (og muligens noen ingredienser jeg ikke husker).



Jeg kokte masse bønner og fryste ned i porsjoner - kjempelurt! Det sparte meg for mye tid og energi i ettertid, og sørga for mange bønnemiddager. :-)



Sjokolademousse basert på avocado og rått kakaopulver, toppa med kokos og kakaonibs,



Brokkoli- og cashewgrateng. Nam!



I februar feira Andreas og jeg bursdagene våre, og det kan dere lese om HER og HER. Der serverte vi blant annet denne kokoskaka som var overraskende god!



I februar laga vi fylt squash for første gang og spiste sammen med hjemmelaga potetmos. Det var kjempegodt, og det blei mye squash i ettertid også. Oppskriften finner dere HER.



2013 har også vært bananisens år for vår del - her med bær i tillegg, og toppa med kakaonibs og det jeg trooor må være agaveirup med jordbærsmak.



6. februar 2013 hadde Andreas og jeg vært kjærester i 10 år, det kan dere lese mer om HER og HER. I det siste innlegget kan dere se bilder av den tre retters middagen som vi laga. Jeg lovte å dele oppskrift, men det tror jeg aldri at jeg gjorde, og ikke husker jeg hva jeg brukte heller - men kanskje jeg har noen notater slengende et sted som dukker opp igjen en vakker dag?! Jeg må i alle fall slutte å love ting på bloggen min, for det betyr tydeligvis at jeg ikke greier å følge det opp, hehe. Håper dere kan tilgi meg?



Denne salaten med blant annet quornbiter, glutenfri pasta, ruccola, cherrytomater og hjemmelaga ruccolapesto var hovedrett da Andreas og jeg feira at vi hadde vært kjærester i 10 år. :-)



Jeg elsker å skrive brev, og når jeg først setter meg ned med det, så blir jeg gjerne sittende i noen timer. Da er det kjekt med litt proviant for å holde konsentrasjonen på topp! Vann, te, nøtter, mørk sjokolade og eple. :-)



Krema grønnsakssuppe blei det også spist en del av i fjor, her med torsk og purreløk. Dere finner oppskriften HER. Denne er enkel og kjapp å lage, og den er definitivt best fersk eller dagen etterpå. Det går bra å fryse den ned, men den blir ikke like god da. Vi har variert både grønnsakene og toppingen i denne suppa, og den har blitt god hver gang.



Vegetartaco med raw grønnsakswrap, oppskrift finner dere HER.



Lapper med syltetøy - mmmm! Oppskrift HER.



Dadler med økologisk peanøttsmør er noe av det beste jeg veit! Perfekt mot søtsug. Ei skikkelig kaloribombe, men også så mektig at det som regel holder med en. Sammen med en saftig økologisk appelsin kan det i grunn ikke bli stort bedre! ;-)



Fløtegratinerte poteter og jordskokker, dampa brokkoli og stekt torskefilet. Nam!



I 2013 var jeg flinkere enn noen sinne til å lage mye mat når jeg først var i gang, og å fryse det ned i porsjoner. Det skal jeg fortsette med, for det sikrer meg sunn og næringsrik mat selv på de dagene hvor jeg er for dårlig til å orke å lage noe. I tillegg sparer man tid - og veldig ofte penger.



Fløtegratinerte poteter og jordskokker (toppa med vegansk ost), quorn fileter og salat.



Frukt! Masse deilig frukt!



Glutenfri, sukkerfri og melkefri rett-i-koppen-kake med bringebær og en dæsj økologisk peanøttsmør. Farlig godt og farlig enkelt!



Lettvinte sjokolade- og bananpannekaker, oppskrift HER. Disse har jeg laga mye av, i forskjellige varianter og med ulike bær som tilbehør.



Kiwi, druer, epleskiver med økologisk peanøttsmør mellom og kanel på toppen og paranøtter som er bløtlagt og deretter dehydrert.



Hjemmelaga pizza med karristekt quorn og ananas.



Sjokoladekake som jeg hadde med i barnedåp i mars, oppskrift HER. Husker ikke hva jeg brukte til toppinga.



Smoothie! Tror den var med blant annet avocado og rått kakaopulver, og så er det kakaonibs på toppen! :-)



Amé er et godt, alkoholfritt og litt sunnere alternativ til vin/cider/champagne. :-) Finnes i flere smaker og fås kjøpt på helsekost og muligens i velassorterte butikker. I Sverige har de den på MaxiMat.



Vegansk tacotallerken!



Laga elgkarbonader for første gang i mitt liv, og de blei bra. Kjøpte et stort kjøttstykke og Andreas kverna det til kjøttdeig. Jeg tok utgangspunkt i DENNE oppskriften, men gjorde den gluten- og melkefri. Synes mye av kjøttsmaken blei borte og at de ikke blei så saftige som jeg foretrekker med så mye ingredienser, så vanligvis når jeg slenger det sammen så bruker jeg 1 egg til 200 gram kjøttdeig, litt salt og pepper og evt. litt annet krydder. That's it.



Glutenfri brødskive med hjemmelaga majones, rapidsalat, krepsehaler og tørka dill. Ved siden av hadde jeg agurk, avocado og cherrytomater.



Soya latte og appelsin. Mmmm, kos! :-D



Frukt, bær og sjokoladedipp er fortsatt en klar favoritt!



Glutenfri brødskive med hjemmelaga majones, agurk, elgpølse og cherrytomat. Avocado og tomat ved siden av.



En liten, kjapp dessert: Eple i biter med kanel, varma litt i ovnen. Lurer på om jeg hadde på litt kokosnektar også. ;-)



Soya latte og sjokolade- og banan-pannekaker med økologisk peanøttsmør, bær og eplebåter som er varma i panna og dryssa ekte kanel over.



Fruktsalat med mandler, dadler med peanøttsmør og iste til lunsj.

 

Mer fruktsalat: Røde og grønne druer, grapefrukt, røde og gule appelsiner, epler og piel de sapo-melon.



Raw "aubergine-bacon" - DØDSGODT! Brukte oppskriften til Silje, HER.



Tjaaa - var det en steinbitfilet, tro? Og poteter, dampa brokkoli og en karrisaus slengt sammen på hump og slump.



Speilegg, agurk, tomat og avocado.




Av en eller annen grunn er det ikke ofte jeg lager wok - det er mer i Andreas sin gate, men denne har jeg faktisk laga helt selv, og den var veldig god. Til wok-sausen brukte jeg løk, hvitløk, chili, tamari soyasaus, maisstivelse og vann. I selve woken er det ikke annet enn brokkoli, gulrøtter, kål og litt viltskav.

Var det noe som frista? :-)


Del 2 finner dere HER og del 3 finner dere HER.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 kommentarer

Kamilla Haaland

11.01.2014 kl.16:15

åh, får vann i munnen !! Så mye godt :)

Eldeen

11.01.2014 kl.16:34

Kamilla Haaland: Hihi, så bra! :-D

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Eldeen

Eldeen

28, Aurskog-Høland

Jeg heter Cecilie, og bor sammen med mannen min, Andreas, og katten vår Flux, i et koselig lite hus på Finstadbru. Her har vi bodd siden vi kjøpte huset i 2009, og vi trives godt. I slutten av september venter vi vårt første barn. Vanligvis gjør jeg slikt som man må og slikt som er gøy. Blogge gjør jeg fordi jeg elsker å skrive og noen ganger trenger å gjøre det jeg elsker. Når det er sagt, bør det også nevnes at jeg (som regel) er ute av stand til å fatte meg i korthet, og at aktiviteten her på bloggen er heller sporadisk. Selv om jeg blogger om livet, universet og alt mulig, går det veldig mye i mat som i hovedsak er melkefri, glutenfri og sukkerfri. Jeg blogger også om hverdagen, hobbyene mine og om det å ha ME (myalgisk encefalopati) og FM (fibromyalgi). Jeg har vært ufrivillig hjemmeværende pga. sykdom siden våren 2010, og prøver å gjøre det beste ut av situasjonen, blant annet ved å ha et godt kosthold og glede meg over de små tingene. Jeg er veldig glad i dyr, og er bevisst på å kjøpe produkter som ikke er testa på dyr, samtidig som de helst skal være reine og naturlige. Bra for dyrene, bra for miljøet og bra for meg! Hvis du vil kan du klikke på linkene under for å følge bloggen min på facebook og bloglovin'. Der ligger også en rabattkode som du kan bruke første gangen du handler på iHerb. Sjekk også ut de forskjellige kategoriene bloggen min består av. :-) Jeg håper du vil trives på bloggen min! Lurer du på noe kan du legge igjen en kommentar, eller sende meg en mail på supersoppen@gmail.com. Jeg er ikke alltid like flink til å svare, men jeg prøver!


Min iHerb-guide

Ting jeg handler på iHerb

Handle på iHerb? Min kode er CEC956

Bloggens facebookside

Følg meg på Instagram

Følg meg på Weheartit

Følg meg på Spotify



Norske blogger Norges Beste Nettsider - Norsktopplisten
bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits