Mat og drikke 2013, del 1.

For tredje r p rad n, tenkte jeg vise fram noe av maten jeg har spist det siste ret. I 2012 bestemte vi oss for bli hverdagsveggiser her i huset, s maten i 2013 har i all hovedsak vrt vegetarisk, men det har ogs vre noe kjtt og en del fisk. Jeg spiser fortsatt melkefritt, glutenfritt og for det meste sukkerfritt. Kunstig stning unngr jeg helt. Det har vrt mange gode frokoster og lunsjer i ret som har gtt, men middager har det vrt litt drligere med. Vi har spist den samme maten mange ganger, og noen dager har vi rett og slett ikke hatt middag. Allikevel har det blitt en del deilige middager ogs, og selv om ikke alle er fotodokumenterte, s har vi for det meste spist sunn og nringsrik mat.

Ting som har utmerka seg med matret 2013 er blant annet at jeg har blitt helt dnn avhengig av banan og fryser ned flere kilo i mneden for bruke i smoothies eller til bananis. Banan har jeg riktignok brukt mye i flere r, men n er det helt krise hvis jeg ikke har banan i fryseren. Vi har ogs brukt mye mer potet enn fr - bde kokt, stekt og bakt. Som regel med skallet p, og gjerne som mos, btpoteter eller i hjemmelaga pytt i panne. Pasta derimot har det blitt mye mindre av. Vi har satt ny rekord i pizzaspising. Vi har vrt flinke til lage store porsjoner av ulike middager og fryse ned for seinere bruk - noe som har hjulpet veldig p holde seg til et godt kosthold p de dagene og i de periodene jeg har vrt for drlig til lage noe, og de dagene vi rett og slett bare har hatt det for travelt.

Vi har lrt oss bruke viltkjtt, siden vi bestemte oss for slutte bruke penger p industrikjtt og heller spise dyr som har sett sola og som i det minste har hatt et verdig liv da vi blei hverdagsveggiser. I tillegg kjper vi det mange ser p som "avfall", som lever og gelatin. Vi har ogs blitt flinkere til koke kraft - bde blskjell, rekeskall og kalkunskrog (med flge av grnnsaker) har blitt til deilig kraft her i huset det siste ret, og krafta brukes i supper og sauser.

I r har jeg 130 bilder dele med dere - s det blir tre innlegg denne gangen ogs. Matret 2011 kan dere se HER, og matret 2012 kan dere se HER, HER og HER. Som vanlig har jeg ikke alltid vrt like flink til skrive ned hva jeg har brukt og gjort nr jeg har laga mat, s jeg har ikke oppskrifter p alt, men det er bare sprre, s skal jeg svare s godt jeg kan.

Bursdagsfrokosten sammen med min kjre, les mer HER.

Ogs fra bursdagsfrokosten: Ciabatta med majones og rapidsalat p begge, sild og rdlk p den ene og elgplse og tomat p den andre.



Litt seinere, men fortsatt bursdag: Hjemmelaga is med sjokolade-agave og kakaonibs p.



Bursdagsmiddag: Vegetarmaki med deilige grnnsaker, og ved siden av hadde vi wasabi og soyasaus, selvflgelig.



Middag p hump og slump: Gryte med blant annet grnne linser, gulrtter, lk og karri og salat ved siden av.



Jeg prvde Mjuuuglys irrgrnne suppe i januar, les mer og se flere bilder HER.



Litt hjemmelaga juice blei det i 2013 ogs, denne med gule epler, sitron og spinat (og muligens noen ingredienser jeg ikke husker).



Jeg kokte masse bnner og fryste ned i porsjoner - kjempelurt! Det sparte meg for mye tid og energi i ettertid, og srga for mange bnnemiddager. :-)



Sjokolademousse basert p avocado og rtt kakaopulver, toppa med kokos og kakaonibs,



Brokkoli- og cashewgrateng. Nam!



I februar feira Andreas og jeg bursdagene vre, og det kan dere lese om HER og HER. Der serverte vi blant annet denne kokoskaka som var overraskende god!



I februar laga vi fylt squash for frste gang og spiste sammen med hjemmelaga potetmos. Det var kjempegodt, og det blei mye squash i ettertid ogs. Oppskriften finner dere HER.



2013 har ogs vrt bananisens r for vr del - her med br i tillegg, og toppa med kakaonibs og det jeg trooor m vre agaveirup med jordbrsmak.



6. februar 2013 hadde Andreas og jeg vrt kjrester i 10 r, det kan dere lese mer om HER og HER. I det siste innlegget kan dere se bilder av den tre retters middagen som vi laga. Jeg lovte dele oppskrift, men det tror jeg aldri at jeg gjorde, og ikke husker jeg hva jeg brukte heller - men kanskje jeg har noen notater slengende et sted som dukker opp igjen en vakker dag?! Jeg m i alle fall slutte love ting p bloggen min, for det betyr tydeligvis at jeg ikke greier flge det opp, hehe. Hper dere kan tilgi meg?



Denne salaten med blant annet quornbiter, glutenfri pasta, ruccola, cherrytomater og hjemmelaga ruccolapesto var hovedrett da Andreas og jeg feira at vi hadde vrt kjrester i 10 r. :-)



Jeg elsker skrive brev, og nr jeg frst setter meg ned med det, s blir jeg gjerne sittende i noen timer. Da er det kjekt med litt proviant for holde konsentrasjonen p topp! Vann, te, ntter, mrk sjokolade og eple. :-)



Krema grnnsakssuppe blei det ogs spist en del av i fjor, her med torsk og purrelk. Dere finner oppskriften HER. Denne er enkel og kjapp lage, og den er definitivt best fersk eller dagen etterp. Det gr bra fryse den ned, men den blir ikke like god da. Vi har variert bde grnnsakene og toppingen i denne suppa, og den har blitt god hver gang.



Vegetartaco med raw grnnsakswrap, oppskrift finner dere HER.



Lapper med syltety - mmmm! Oppskrift HER.



Dadler med kologisk peanttsmr er noe av det beste jeg veit! Perfekt mot stsug. Ei skikkelig kaloribombe, men ogs s mektig at det som regel holder med en. Sammen med en saftig kologisk appelsin kan det i grunn ikke bli stort bedre! ;-)



Fltegratinerte poteter og jordskokker, dampa brokkoli og stekt torskefilet. Nam!



I 2013 var jeg flinkere enn noen sinne til lage mye mat nr jeg frst var i gang, og fryse det ned i porsjoner. Det skal jeg fortsette med, for det sikrer meg sunn og nringsrik mat selv p de dagene hvor jeg er for drlig til orke lage noe. I tillegg sparer man tid - og veldig ofte penger.



Fltegratinerte poteter og jordskokker (toppa med vegansk ost), quorn fileter og salat.



Frukt! Masse deilig frukt!



Glutenfri, sukkerfri og melkefri rett-i-koppen-kake med bringebr og en dsj kologisk peanttsmr. Farlig godt og farlig enkelt!



Lettvinte sjokolade- og bananpannekaker, oppskrift HER. Disse har jeg laga mye av, i forskjellige varianter og med ulike br som tilbehr.



Kiwi, druer, epleskiver med kologisk peanttsmr mellom og kanel p toppen og parantter som er bltlagt og deretter dehydrert.



Hjemmelaga pizza med karristekt quorn og ananas.



Sjokoladekake som jeg hadde med i barnedp i mars, oppskrift HER. Husker ikke hva jeg brukte til toppinga.



Smoothie! Tror den var med blant annet avocado og rtt kakaopulver, og s er det kakaonibs p toppen! :-)



Am er et godt, alkoholfritt og litt sunnere alternativ til vin/cider/champagne. :-) Finnes i flere smaker og fs kjpt p helsekost og muligens i velassorterte butikker. I Sverige har de den p MaxiMat.



Vegansk tacotallerken!



Laga elgkarbonader for frste gang i mitt liv, og de blei bra. Kjpte et stort kjttstykke og Andreas kverna det til kjttdeig. Jeg tok utgangspunkt i DENNE oppskriften, men gjorde den gluten- og melkefri. Synes mye av kjttsmaken blei borte og at de ikke blei s saftige som jeg foretrekker med s mye ingredienser, s vanligvis nr jeg slenger det sammen s bruker jeg 1 egg til 200 gram kjttdeig, litt salt og pepper og evt. litt annet krydder. That's it.



Glutenfri brdskive med hjemmelaga majones, rapidsalat, krepsehaler og trka dill. Ved siden av hadde jeg agurk, avocado og cherrytomater.



Soya latte og appelsin. Mmmm, kos! :-D



Frukt, br og sjokoladedipp er fortsatt en klar favoritt!



Glutenfri brdskive med hjemmelaga majones, agurk, elgplse og cherrytomat. Avocado og tomat ved siden av.



En liten, kjapp dessert: Eple i biter med kanel, varma litt i ovnen. Lurer p om jeg hadde p litt kokosnektar ogs. ;-)



Soya latte og sjokolade- og banan-pannekaker med kologisk peanttsmr, br og eplebter som er varma i panna og dryssa ekte kanel over.



Fruktsalat med mandler, dadler med peanttsmr og iste til lunsj.

Mer fruktsalat: Rde og grnne druer, grapefrukt, rde og gule appelsiner, epler og piel de sapo-melon.



Raw "aubergine-bacon" - DDSGODT! Brukte oppskriften til Silje, HER.



Tjaaa - var det en steinbitfilet, tro? Og poteter, dampa brokkoli og en karrisaus slengt sammen p hump og slump.



Speilegg, agurk, tomat og avocado.




Av en eller annen grunn er det ikke ofte jeg lager wok - det er mer i Andreas sin gate, men denne har jeg faktisk laga helt selv, og den var veldig god. Til wok-sausen brukte jeg lk, hvitlk, chili, tamari soyasaus, maisstivelse og vann. I selve woken er det ikke annet enn brokkoli, gulrtter, kl og litt viltskav.

Var det noe som frista? :-)


Del 2 finner dere HER og del 3 finner dere HER.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 kommentarer

Kamilla Haaland

11.01.2014 kl.16:15

h, fr vann i munnen !! S mye godt :)

Eldeen

11.01.2014 kl.16:34

Kamilla Haaland: Hihi, s bra! :-D

Skriv en ny kommentar

Sk i bloggen

Eldeen

Eldeen

28, Aurskog-Hland

Jeg heter Cecilie, og bor sammen med mannen min, Andreas, og katten vr Flux, i et koselig lite hus p Finstadbru. Her har vi bodd siden vi kjpte huset i 2009, og vi trives godt. I slutten av september venter vi vrt frste barn. Vanligvis gjr jeg slikt som man m og slikt som er gy. Blogge gjr jeg fordi jeg elsker skrive og noen ganger trenger gjre det jeg elsker. Nr det er sagt, br det ogs nevnes at jeg (som regel) er ute av stand til fatte meg i korthet, og at aktiviteten her p bloggen er heller sporadisk. Selv om jeg blogger om livet, universet og alt mulig, gr det veldig mye i mat som i hovedsak er melkefri, glutenfri og sukkerfri. Jeg blogger ogs om hverdagen, hobbyene mine og om det ha ME (myalgisk encefalopati) og FM (fibromyalgi). Jeg har vrt ufrivillig hjemmevrende pga. sykdom siden vren 2010, og prver gjre det beste ut av situasjonen, blant annet ved ha et godt kosthold og glede meg over de sm tingene. Jeg er veldig glad i dyr, og er bevisst p kjpe produkter som ikke er testa p dyr, samtidig som de helst skal vre reine og naturlige. Bra for dyrene, bra for miljet og bra for meg! Hvis du vil kan du klikke p linkene under for flge bloggen min p facebook og bloglovin'. Der ligger ogs en rabattkode som du kan bruke frste gangen du handler p iHerb. Sjekk ogs ut de forskjellige kategoriene bloggen min bestr av. :-) Jeg hper du vil trives p bloggen min! Lurer du p noe kan du legge igjen en kommentar, eller sende meg en mail p supersoppen@gmail.com. Jeg er ikke alltid like flink til svare, men jeg prver!


Min iHerb-guide

Ting jeg handler p iHerb

Handle p iHerb? Min kode er CEC956

Bloggens facebookside

Flg meg p Instagram

Flg meg p Weheartit

Flg meg p Spotify



Norske blogger Norges Beste Nettsider - Norsktopplisten
bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits