Mat og drikke 2013, del 2.

Her kommer del 2 av oppsummeringa av maten fra 2013! :) Del 1 finner dere HER, og der kan dere også lese litt mer om hva jeg spiser og ikke. Blant annet går det mye i vegetarisk mat, og jeg spiser ikke gluten eller melk. Jeg unngår også (for det meste) raffinert sukker, og alt av kunstig søtning. Del 3 finner dere HER.

 

Smoothie! Husker ikke hva jeg brukte i denne, men jeg er i alle fall ganske sikker på at jeg brukte blåbær! ;-)



Fruktfat med kiwi, druer, nektarin og pekannøtter som er bløtlagte og deretter dehydrerte. En kopp kaffe (med en dæsj kokosmelk tror jeg) og et glass iste. Noen ganger er livet vidunderlig! ♥



Skiensgryte (oppskrift fra VeganMisjonens kokebok), ris og salat. Skiensgryta er populær her i huset, og den egner seg veldig godt til frysing. Kokeboka anbefales på det sterkeste, og det gjør også bloggen, som dere finner HER

 

Havregryn med blåbær, en kopp kaffe og et glass iste.



Hamburgertallerken! Elgkarbonade i glutenfritt hamburgerbrød, masse deilige grønnsaker og poteter i skiver. Om jeg ikke husker helt feil, så slang vi bare potetene i mikroen, hehe.



En slags smuldrepai. Jeg bare slang det sammen, så jeg husker som vanlig ikke helt hva jeg brukte, men trooor jeg brukte litt peanøttsmør, litt havregryn, litt kokosblomstsukker, eple og selvfølgelig masse bær! Dette varma jeg i en form i ovnen til det så ferdig ut. På toppen har jeg naturell soyayoghurt med stevia vanilla creme og ekte vaniljepulver.



Noen ganger tar jeg litt av i frukt- og grøntavdelinga. Men deeet går fint, for frukt og grønt går som regel ned på høykant her i heimen. Som dere kanskje ser, foretrekker jeg å bruke økologisk når det er et alternativ. :-)



Økologisk frukt og grønt ruler! ;-)



Torskefilet, cherrytomater, båtpoteter, dampa brokkoli og en hump-og-slump-karrisaus. :-)



En deilig frokost som dere kan lese mer om HER.



Impulsgrateng (oppskrift fra VeganMisjonens kokebok, men finnes også tilgjengelig på VeganMisjonens blogg, HER) og ovnsbakt paprika, squash og cherrytomat. Impulsgrateng er blant våre favorittretter, og den egner seg bra til nedfrysing og oppvarming i mikro. Den er også god kald, så den kan med hell taes med som niste på tur. Varier den gjerne med ulike bønner. Vi putta røde linser oppi en gang, og det blei også veldig godt. :-)



Stekt torsk, søtpotetbåter og salat med yoghurt-dressing.



Brødskiver med hjemmelaga majones og tomater + pære og plomme til lunsj. En kopp te og et glass vann må også være på plass. ;-)



Nam, nam, nam! Frukt og sjokoladedipp!



Hva som er brukt her, det husker jeg ikke, men det er i alle fall en slags wok og en bønnedipp. :-)



På Vegetarfestivalen i fjor fikk jeg tak i en vegansk ost av merket Jeezini (finnes HER). Den smaker faktisk ost! Det er ikke akkurat noen Jarlsberg, og den egner seg ikke veldig godt til smelting, men det er det beste veganske alternativet til brødskiveost jeg har smakt. At den kommer i flere smaker er heller ikke å forakte! Selv om den ikke egner seg særlig godt til smelting og da ser mest ut som svett ost, så smaker den faktisk godt på toppen av en omelett eller en pizza allikevel.



Ciabatta med Jeezini med smak av solmodne tomater.



Linser og løk, cherrytomater, paprika, agurk, bakt søtpotet og hvitløksdressing.



Aubergine og paprika er perfekt grillmat! :-D Her med bønnedipp og salat.



I likhet med aubergine og paprika, er også squash perfekt på grillen. Salat og bønnedipp her også. :-)



Jeg blogga aldri om fjorårets opplevelse av Vegetarfestivalen, men jeg var der, og jeg koste meg gløgg! Spiste masse deilig mat, blant annet denne raw food-tallerkenen.



I juni dro jeg og besøkte lillebror-Bjørnar på Hamar før han flytta hjem til mamma og dem igjen. Jeg sto for middagene, og jeg serverte blant annet Anamma vegetarburgere, bakt søtpotet, salat og yoghurtdressing.



I 2013 fant jeg også ut at det går veldig fint å bruke quinoa istedenfor ris i makien. Det som er så flott med det, er at quinoa er næringsrikt og inneholder en god del protein.



En periode hadde jeg helt dilla på naturell soyayoghurt blanda med noen dråper Stevia English Toffee og litt rått kakaopulver eller carob. Toppa det gjerne med banan og kakaonibs.



Squash, tomat og bønnedipp.



I slutten av juni koste jeg meg nesten gløgg ihjel med reker, blåskjell og hvitvin. Laga også kraft av blåskjellene, som jeg seinere brukte i fiskesuppe.



Mmmm, ser det ikke godt ut?!



Rekesmørbrød! Aaah. Jeg elsker reker! ♥



Fiskesuppe med blåskjellkraft! :-D Den var nyyydelig.



Enda mer squash og tomater - og hummus, bønner og ovnsbakt paprika. :-)



Speilegg, bønner og deilige grønnsaker - en skikkelig lettvint middag.



Squash og brokkoli på grillen (brokkolien blei i tørreste laget, så den bør i folie) og bønnedipp ved siden av.



Ovnsbakt omelett med masse grønnsaker i, gulrøtter og sukkererter.



Enda mer sjokolade- og bananpannekaker! :-D



Lettvint og god hjemmelaga pizza uten gluten, melk eller gjær. Oppskrift HER.



Jordbær og blåbær med sjokolade-agave. Mmm! ♥



Grilla aubergine og paprika med bønnedipp.



Frukt og bær. ♥



Båtpoteter, bønnedipp og salat.

 

Dette ser kanskje ikke så godt ut, og appelerer kanskje ikke til så mange heller, men i min munn var det godt. Det er spinat (som har vært frossen) og ei gryte med blant annet kyllinglever og minimais.



Ei ildfast form fylt med fisk og grønnsaker kan bli en bra middag etter ei stund i ovnen! Som "saus" i formen brukte jeg vel litt kokosmelk blanda med diverse krydder.



I bursdagsfeiring i på sommeren hadde jeg med meg et par "kaker" av vannmelon. Denne er pynta med en glasur basert på blåbær og dadler og pynta med piel de sapo-melon, blåbær og kokos.



Denne har jeg fylt med appelsin, moreller, blåbær og kokosnektar, og har pynta med piel de sapo-melon, blåbær og kokosflak. Friskt og godt!



Isen lager vi selv! Disse med en blanding av blant annet mango og jordbær.




Yoghurt toppa med banan, moreller, blåbær og kakaonibs. ♥

Hva spiste du i 2013?
Smakte du noe du ikke hadde smakt før?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Eldeen

Eldeen

28, Aurskog-Høland

Jeg heter Cecilie, og bor sammen med mannen min, Andreas, og katten vår Flux, i et koselig lite hus på Finstadbru. Her har vi bodd siden vi kjøpte huset i 2009, og vi trives godt. I slutten av september venter vi vårt første barn. Vanligvis gjør jeg slikt som man må og slikt som er gøy. Blogge gjør jeg fordi jeg elsker å skrive og noen ganger trenger å gjøre det jeg elsker. Når det er sagt, bør det også nevnes at jeg (som regel) er ute av stand til å fatte meg i korthet, og at aktiviteten her på bloggen er heller sporadisk. Selv om jeg blogger om livet, universet og alt mulig, går det veldig mye i mat som i hovedsak er melkefri, glutenfri og sukkerfri. Jeg blogger også om hverdagen, hobbyene mine og om det å ha ME (myalgisk encefalopati) og FM (fibromyalgi). Jeg har vært ufrivillig hjemmeværende pga. sykdom siden våren 2010, og prøver å gjøre det beste ut av situasjonen, blant annet ved å ha et godt kosthold og glede meg over de små tingene. Jeg er veldig glad i dyr, og er bevisst på å kjøpe produkter som ikke er testa på dyr, samtidig som de helst skal være reine og naturlige. Bra for dyrene, bra for miljøet og bra for meg! Hvis du vil kan du klikke på linkene under for å følge bloggen min på facebook og bloglovin'. Der ligger også en rabattkode som du kan bruke første gangen du handler på iHerb. Sjekk også ut de forskjellige kategoriene bloggen min består av. :-) Jeg håper du vil trives på bloggen min! Lurer du på noe kan du legge igjen en kommentar, eller sende meg en mail på supersoppen@gmail.com. Jeg er ikke alltid like flink til å svare, men jeg prøver!


Min iHerb-guide

Ting jeg handler på iHerb

Handle på iHerb? Min kode er CEC956

Bloggens facebookside

Følg meg på Instagram

Følg meg på Weheartit

Følg meg på Spotify



Norske blogger Norges Beste Nettsider - Norsktopplisten
bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits