Vegetarisk, gluten- og melkefri grønnsaksgrateng.

I går laga jeg middag på hump og slump med det jeg hadde tilgjengelig, slik jeg ofte gjør. I går blei resultatet av det så velsmakende at jeg gjerne vil dele det med dere før det går i glemmeboka. ;-) Dette kommer jeg garantert til å lage flere ganger, om enn med litt andre ingredienser, for her kan man bruke det man har liggende. Jeg målte eller veide ingenting, så alt her er "sånn cirka" hvor mye jeg brukte.

Mengdene spiller uansett ikke så stor rolle, så lenge du lager nok til at du blir mett. Det jeg laga i går, ville normalt ha holdt til (minst) fire porsjoner, uten at du trenger noe tilbehør til. (Jeg skal derimot ikke snakke så mye om hvor hol jeg var i går, hvor mye jeg faktisk spiste og hvor sprengfull magen min føltes etterpå, hehe. Oh well - bedre enn godteri?!)

 

Halve gratengen min - altså 1/4 av maten som blei laga.


Til den faste delen av fyllet brukte jeg:
♥ 2 små løk
♥ 4 fedd hvitløk
♥ 1-2 never purreløk
♥ 2 never grønnkål
♥ ¼ brokkoli
♥ 2 mellomstore gulrøtter
♥ Stilkene til soppene
♥ 2-3 stilker stangselleri
♥ 2-4 ss mandelmel
♥ 2-4 ss fibrex

Skyll og hakk alle grønnsakene i små biter, gjerne i en foodprosessor. Jeg brukte foodprossessorbollen (ikke mølla) til Bamixen min, og den var veldig fint til dette, da den ikke finhakker det eller lager mos av det. Da beholder man litt tyggemotstand! Foodprosessorbollen til Bamix er vel og merke ikke så stor, så jeg måtte ta det i flere omganger og blande alt sammen i en bakebolle. Til slutt blanda jeg inn mandelmel og fibrex.

Du kan bruke hvilke grønnsaker du vil, men dette var en veldig god kombinasjon. Litt fersk chili ville også ha vært veldig godt oppi. Mandelmelet kan du sikkert droppe, eller du kan bytte det ut med andre kvernede nøtter eller frø. Du kan gjerne bruke en annen type fiber enn fibrex, jeg vil tro at pofiber eller akasiefiber vil fungere like godt. Det er nok mulig å sløyfe det helt, men fiberet vil trekke til seg væske fra grønnsakene og gjøre gratengen litt fastere. Har du ingen type fiber i huset, kan du kanskje prøve med litt brødsmuler?



Den flytende delen av fyllet:
♥ 4 egg
♥ ½-1 dl soyamelk
♥ 2-3 ss soya-smøreost
♥ 2-3 ss næringsgjær
♥ Urtesalt, pepper og basilikum

Bland alt godt sammen, gjerne i foodprosessor. Jeg brukte den samme foodprosessorbollen som jeg hadde brukt til grønnsakene. Når alt er godt blanda, heller du det over grønnsaksblandinga og blander det hele godt sammen.

Her er eggene det viktigste. Du kan bruke hvilken melketype du vil. Soya-smøreosten kan nok sløyfes eller byttes ut med soyayoghurt, soyarømme, kokoskrem eller hva du nå måtte ha for hånden. Selvfølgelig kan du også bruke vanlig smøreost/kremost hvis du tåler det. Næringsgjær er heller ikke nødvendig, men det gir en veldig god osteaktig smak og inneholder nyttig næring, så det anbefales absolutt! Når det gjelder krydder, så bruker du selvsagt det du selv liker best.

 

Halve gratengen til Andreas. Han fikk med gulost istedenfor med vegansk ost. :-)

 

Utenom fyllet:
♥ 4 store sjampingjonger
♥ Jeezini tomat (vegansk ost) til meg
♥ Økologisk Norvegia til min kjære
♥ Ghee/rapsolje

Jeg smurte to ildfaste former med en blanding av ghee og rapsolje. Jeg satte to store sjampingjonger i hver form, helte alt grønnsaksfyllet over og rundt soppene og trykte det litt ned i formen og i soppene. Til slutt toppa jeg min form med Jeezini og min kjæres form med gulost. Deretter satte jeg formene inn i ovnen på 200 °C og lot det stå i 20 minutter. Så lot jeg gratengene få hvile i noen minutter før det var klart for å hive innpå!

Sjampongjongene kan du droppe, men da anbefaler jeg å bruke mer grønnsaker. Eventuelt kan du bytte ut sjampingsjongene med portebello, eller hva med å prøve squash, aubergin eller paprika? Ghee er laga av melk, men laktosen og melkeproteinene er tatt ut, så det er i bunn og grunn ingenting igjen å reagere på. Hvis du er veldig overfølsom for melk, ville jeg uansett holdt meg unna for sikkerhets skyld, og heller bare brukt olje til å smøre formene med. Ost kan du droppe. Jeezini er ikke egna til smelting, så den ser ganske svett og udelikat ut, men den smaker godt allikevel, og det var det jeg hadde for hånden - så da blei det sånn. ;-)

 

Slik så begge gratengene ut (i grelt lys) før vi hogde innpå. :-)

Kunne du tenke deg å prøve denne retten?


...Og så litt hashtags til slutt som dere kan klikke på om dere føler for det:
#Eldeenmat #Eldeenmiddag #Oppskrift #Middag #Mat #Vegetarisk #Glutenfri #Melkefri #Laktosefri #Frifor #Renmat #Sunnmat #Naturligmat #Økologisk #Nam #Ildfastform #Grønnsaksgrateng #Grateng #Grønnsaker #Løk #Hvitløk #Purreløk #Grønnkål #Brokkoli #Gulrot #Sopp #Stangselleri #Mandelmel #Fibrex #Egg #Soyamelk #Plantemelk #Soyaost #Næringsgjær #Jeezini #Ghee #Klarnasmør #Rapsolje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 kommentarer

Ida Lyrics

15.03.2014 kl.15:24

wow spennende! takk for tips!

Eldeen

08.04.2014 kl.21:06

Ida Lyrics: Bare hyggelig! :-) Håper du prøver - og liker! ;-)

Skriv en ny kommentar

Søk i bloggen

Eldeen

Eldeen

28, Aurskog-Høland

Jeg heter Cecilie, og bor sammen med mannen min, Andreas, og katten vår Flux, i et koselig lite hus på Finstadbru. Her har vi bodd siden vi kjøpte huset i 2009, og vi trives godt. I slutten av september venter vi vårt første barn. Vanligvis gjør jeg slikt som man må og slikt som er gøy. Blogge gjør jeg fordi jeg elsker å skrive og noen ganger trenger å gjøre det jeg elsker. Når det er sagt, bør det også nevnes at jeg (som regel) er ute av stand til å fatte meg i korthet, og at aktiviteten her på bloggen er heller sporadisk. Selv om jeg blogger om livet, universet og alt mulig, går det veldig mye i mat som i hovedsak er melkefri, glutenfri og sukkerfri. Jeg blogger også om hverdagen, hobbyene mine og om det å ha ME (myalgisk encefalopati) og FM (fibromyalgi). Jeg har vært ufrivillig hjemmeværende pga. sykdom siden våren 2010, og prøver å gjøre det beste ut av situasjonen, blant annet ved å ha et godt kosthold og glede meg over de små tingene. Jeg er veldig glad i dyr, og er bevisst på å kjøpe produkter som ikke er testa på dyr, samtidig som de helst skal være reine og naturlige. Bra for dyrene, bra for miljøet og bra for meg! Hvis du vil kan du klikke på linkene under for å følge bloggen min på facebook og bloglovin'. Der ligger også en rabattkode som du kan bruke første gangen du handler på iHerb. Sjekk også ut de forskjellige kategoriene bloggen min består av. :-) Jeg håper du vil trives på bloggen min! Lurer du på noe kan du legge igjen en kommentar, eller sende meg en mail på supersoppen@gmail.com. Jeg er ikke alltid like flink til å svare, men jeg prøver!


Min iHerb-guide

Ting jeg handler på iHerb

Handle på iHerb? Min kode er CEC956

Bloggens facebookside

Følg meg på Instagram

Følg meg på Weheartit

Følg meg på Spotify



Norske blogger Norges Beste Nettsider - Norsktopplisten
bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits