Anbefalinger: Bøker

Bokanmeldelse: "Lykkeprosjektet" av Gretchen Rubin.

Forlag: Gyldendal
Sideantall. 324
Format: Innbundet
Utgitt: Januar 2011

 



Gretchen Rubin jobber som forfatter da hun begynner med "Lykkeprosjektet". Hun er utdanna jurist og har tidligere jobba med dette, men gikk over til å gjøre det hun likte best; nemlig å lese, skrive, gjøre research, analysere... Ja, rett og slett å være en forfatter. Hun er gift med en mann som hun elsker og som elsker henne tilbake. Hun har to skjønne døtre. Hun kommer godt overens med svigerforeldrene som bor like rundt hjørnet, og hun har ingen konflikter med sin egen mor. Hun er frisk, og livet behandler henne godt. Allikevel var hun i tvil om hun utnytta lykkepotensialet sitt fullt ut.

 

Lykke er nemlig noe du i stor grad velger selv, men det er ingen enkel jobb. Lykken kommer ikke av seg selv, den må skapes. Faktisk viser forskning at genene er ansvarlig for 50 % av en persons lykkenivå. Livsområder som alder, kjønn, etnisitet, inntekt og så videre står for mellom 10 og 20 % og resten er et produkt av hvordan en person tenker og handler. 30-40 % av din egen lykke kan du med andre ord styre selv, helt uavhengig av andre faktorer. For å maksimere sin egen lykkefølelse starta Gretchen med sitt eget lykkeprosjekt. Prosjektet gikk over et helt år, og nå har det altså blitt ei bok av det hele.

 

"Lykkeprosjektet" er, for meg, ei annerledes bok i sjangeren "selvutvikling". I motsetning til andre bøker jeg har lest i denne sjangeren, forteller ikke denne boka meg hva jeg skal gjøre med livet mitt, men hva forfatteren selv gjorde med sitt eget liv. Dette finner jeg høyst inspirerende. Hun forteller ikke på en generell og høytsvevende måte som mange gjør i denne typen bøker, men på en nær, sårbar og detaljrik måte. Ikke detaljrik til det kjedsommelige, men på en måte som gjør at jeg får vite akkurat det jeg trenger å vite.

Gretchen skriver helt i begynnelsen av boka at et lykkeprosjekt er en måte å forandre livet sitt på - til det bedre. Videre skriver hun:

"Først kommer forberedelsesfasen, der du definerer hva som gleder, tilfredsstiller og engasjerer deg, og også hva som gir deg dårlig samvittighet, gjør deg sint, likeglad og full av anger. Så må du lage forsetter, der du identifiserer de konkrete handlingene som vil gjøre deg lykkeligere. Så kommer det interessante: å holde forsettene."

 

Boka "Lykkeprosjektet" forteller om Gretchens forsetter og hvordan hun utfører dem, fra måned til måned over et helt år. I arbeidet med prosjektet kommer hun fram til sine egne, personlige, "Tolv bud" og "Voksenlivets hemmeligheter". Boka er fullspekka av gode sitater om lykke, som hun har lest her og der. I løpet av året kommer hun også på noen "Store Sannheter, blant annet:

"En av de beste måtene å gjøre meg selv lykkelig på, er å gjøre andre mennesker lykkelige.
En av de beste måtene å gjøre
andre lykkelige på, er å være lykkelig selv."

 

Selv om Gretchens liv på mange måter er helt annerledes enn mitt eget, gjorde menneskeligheten og sårbarheten i boka hennes at jeg allikevel kunne kjenne meg igjen. I lykkeprosjektet sitt velger hun blant annet å jobbe med energi, ekteskapet og foreldrerollen - dette er nok temaer mange kan kjenne seg igjen i, uten å være en vellykka forfatter bosatt i New York City.

Jeg leste ut boka på bare fire dager - for meg er dette veldig raskt! Dette er ei bok jeg egentlig ikke hadde noen planer om å lese, men den dumpa ned i postkassa mi etter at jeg hadde glemt å avbestille den fra bokklubben jeg er med i. Jeg kan ikke si annet enn at det var et lykketreff, for boka var verdt hver krone og jeg er utrolig glad og takknemlig for at jeg har lest den. Jeg sitter igjen med en følelse av å være litt lykkeligere, et litt bedre menneske og utrolig mye mer inspirert til å gjøre det beste ut av mitt eget liv. Det å lese boka gjorde meg avslappa og i godt humør, og jeg greide knapt å legge den ifra meg. Nå kan jeg nesten ikke vente med å gyve løs på bloggen hennes og hjemmesiden hennes om samme tema!

 

Det eneste jeg har å utsette på denne boka, er at det mangler noen ord her og der og at det er litt skrivefeil noen steder. Her kunne nok forlaget gjort en bedre jobb, men for meg er ikke dette et veldig stort problem. Språket flyter uansett fint, og boka er veldig lettlest og oversiktlig. Jeg har også sett at noen synes boka tar for seg "selvfølgeligheter", men i mine øyne er det nettopp dette som er så bra. Selvfølgelighetene er ofte de tingene det er lettest å glemme at en kan gjøre noe med. Noen ganger kan noe som virker veldig lett være veldig vanskelig, og da er det godt å vite at vi er fler i samme båt.

Noen er også kritiske til at ei så vellykka dame skriver ei bok om selvutvikling og lykke - men dette synes jeg bare blir smålig. Jeg er av dem som tror at lykke kan "settes i banken", og som tror at alle har godt av å tenke litt på hva man kan gjøre for å få et bedre liv og bli et bedre menneske - uavhengig av hvor bra eller dårlig en har det fra før. Selv om en har et godt liv, er det greit å være rusta mot eventuelle kriser og nedturer i livet, slik at det blir litt lettere å komme seg helskinna gjennom det. Det blir som å kjøpe seg ei forsikring, bruke bilbelte eller å ta andre forhåndsregler.  

Om du interesserer deg for personlig utvikling og ønsker å være så lykkelig som mulig, så anbefaler jeg på det sterkeste å lese denne boka. Du kommer nesten garantert til å bli et litt bedre menneske.

 

Terningkast 6 fra meg: 

Bøkene jeg leser for tida (mat og helse).

Jeg leser mye, og nå for tida leser jeg mange bøker på en gang. Det er forsåvidt ikke noe nytt fenomen i mitt liv, men nå er det verre enn noen sinne. Tidligere har det stort sett dreid seg om to-tre bøker i slengen, som regel krim, mens nå går det mest i kosthold og helse. Jeg sluker selvsagt fortsatt en og annen krimbok en gang i blant, men det er ikke det jeg skal skrive om nå.

Det er så mange bøker jeg har lyst til å lese, at jeg greier ikke å lese ut en hel bok før jeg begynner på en ny. Jeg leser selvsagt ut bøkene etter hvert, men det tar jo litt ekstra tid med hver enkelt bok når jeg leser så mange på en gang. Sånn er det i grunn med de fleste tingene i livet mitt: Jeg blir så lett engasjert, at jeg har alltid tusen prosjekter gående på en gang. Ikke alltid en fordel, men jeg går i alle fall aldri tom for ideer eller ting å gjøre.

Nå for tiden leser jeg mest som et ledd i behandlinga, for å finne veien mot en friskere kropp. Jeg leser blogger og artikler på nett, men jeg leser også, som dere har skjønt, mange bøker. Jeg håper at kunnskap om hva som skjer i kroppen min skal hjelpe meg å akseptere tingenes tilstand og få meg til å senke skuldrene. Jeg håper også at kunnskap om mat og kosthold skal gjøre det enklere for meg å finne et kosthold som passer for meg, og som kan bidra til at jeg blir friskere. Kunnskap er makt, vet dere. ;)

 

"Fibromyalgi - årsaker og behandling" av Ulla Maria Anderberg og Eva Bojner Horwitz.

Denne boka leser både samboeren min og jeg. Jeg har lest ca 3/4 deler av boka, og hittil er jeg veldig fornøyd med den. Boka er skrevet både for den som er syk, pårørende og helsepersonell, og jeg kan trygt anbefale den for alle som har fibromyalgi og langvarige smerter. Denne boka gir en grundig innføring i hva fibromyalgi er og hvordan sykdommen kan behandles. Det er lagt mye vekt på ny forskning som viser at fibromyalgi ofte skyldes stress over et lengre tidsrom. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i mye av det som er beskrevet, og det gjør meg virkelig godt å lese denne boka. Jeg fatter ikke at jeg ikke har gjort det før, for jeg har hatt den i hylla i flere måneder. Boka er litt tung i starten, men jevnt over synes jeg den er ganske lettlest. Det er ikke alt som er like enkelt å forstå, men det er ikke noe problem å skjønne poengene.

 

"Når livet setter seg i kroppen" av Eldri Steen og Liv Haugli.

Denne boka var en av mange bøker jeg fikk anbefalt da jeg gikk på mestringskurs på smertepoliklinikken. Jeg har foreløbig lest bare ett kapittel, men til gjengjeld leser jeg denne boka nøye, med overstrekningstusjer og hele pakka. Hittil virker boka kort og veldig lettlest og det er lett å kjenne seg igjen i det som står. Boka handler blant annet om at en må lære seg å lytte til kroppens signaler, og om hvordan plagene kan sette seg fast i kroppen om en ikke tar signalene på alvor. I boka blir det brukt pasienthistorier som viser hvordan en kan lære å forstå og tolke tegnene fra kroppen og gjøre noe med det.



"Sukker - en snikende fare" av Dag Viljen Poleszynski og Iver Mysterud.

Denne boka bestilte jeg for å motivere meg selv ytterligere til å kutte ut sukker fra mitt kosthold. Da jeg fikk den i posten, fikk jeg nesten bakoversveis, for dette er rett og slett en stor, tjukk fagbok om sukker. Jeg lurte på hvordan jeg i alle dager skulle orke å lese denne boka, men etter å ha satt meg ned med overstrykningstusjene mine og begynt, tok det ikke lang tid før jeg var frelst. Boka består av 18 kapitler, og foreløbig er jeg bare på kapittel 6, men jeg har absolutt planer om å lese ut hele boka. Hvis du kunne tenke deg å kutte ut sukker, men sliter med å motivere deg, er dette absolutt en bok som er verdt å lese. Boka gir kunnskap om sukkerets skadevirkninger og om hva du kan gjøre for å begrense inntaket. Til tross for et ganske fryktinngytende utseende ved første øyekast, er boka faktisk ganske lettlest og veldig lett å forstå.




"Derfor spiser du mer enn du tror" av Brian Wansink.

Denne boka er en av de alt for få bøkene jeg kjøpte på Mammutsalget i år. Jeg kjøpte den i forrige uke, men har allerede rukket å lese et kapittel. Enda en lettlest bok! Forfatteren viser hvordan en kan gå ned i vekt uten å forsake god mat, ved å legge om spisevanene og bli mer bevisst i sitt forhold til mat og spising. Jeg gleder meg til å lese resten av denne boka!

 

"PH-mirakelet" av Robert O. Young og Shelley Redford Young.

Denne boka fant jeg anbefalt i forumet på nettsida til Norges Fibromyalgiforbund, og etter en stund bestemte jeg meg for å kjøpe den. Jeg har hittil lest en drøy fjerdedel av boka. Den er veldig interessant, men også temmelig tunglest. Boka er oppdelt i tre deler: Teorien, programmet og oppskriftene. Jeg er fortsatt på teorien, og det er nok i hovedsak den som er tunglest, og det hjelper ikke at dette er en bok uten bilder. Til tross for at dette er en tidkrevende bok (som jeg forøvrig også bruker tusjer i), har jeg tenkt å lese ut hele, for jeg synes den er veldig interessant, og jeg er veldig opptatt av dette med syre/base-balanse i kroppen. pH-balanse er veldig viktig for å opprette en god helse, energi og en sunn vekt, og denne boka forteller deg det du trenger å vite.



"Supermat" av Trine Berge og Sara Chacko.

Denne boka bruker jeg i hovedsak som et oppslagsverk, men jeg driver også og leser den fra perm til perm. Jeg er litt over halvveis, og det er en fryd å lese denne boka. Den er full av deilige bilder og nyttig informasjon om supermat. I tillegg har den en del fristende oppskrifter. Jeg synes at supermat er utrolig spennende, og har bare positive erfaringer med det så langt. Jeg kommer til å skrive mer om dette på bloggen min. Denne boka har virkelig vært en reddende engel i jungelen av produkter og informasjon, men det er helt klart mulig å finne mye av denne informasjonen rundt omkring på nettet også, hvis du veit hva du leiter etter.



"Supermat i praksis" av Anne Larsen og Martin Kreutzer.

Denne boka handler ikke om "den ekte" supermaten, men om supre matvarer som er lette å skaffe i dagligvarebutikkene her i Norge. Her står blant annet litt om ORAC, målet for matens antioksidantverdi. 22 ulike matvarer introduseres. Alt sammen er ting du får tak i i de fleste matvarebutikker, slik som brokkoli, blåbær og chili. Det står fakta om matvaren og noen oppskrifter for hver matvare som viser hva den kan brukes til. Bak i boka står det en liten ABC som forklarer hva de ulike sunne stoffene er for noe, slik som antioksidanter og flavonoider. Jeg har ikke lest boka fra perm til perm, men jeg har lest litt her og der og er fornøyd med boka. Mesteparten av det var ikke nytt for meg, men jeg bruker den litt som et oppslagsverk slik som med den andre Supermat-boka mi. Denne boka er også veldig lettlest og har fine bilder.



"Detox - Rens kroppen og gå ned i vekt" av Ulrika Davidsson.

Denne boka kjøpte jeg fordi jeg synes at detox er veldig interessant og jeg ønsker å lære mer om hvordan jeg kan avgifte kroppen. Boka beskriver en detoxkur, men jeg bruker den mer som en kokebok og som et oppslagsverk på hvilke matvarer som er bra å få i seg for å hjelpe kroppen litt på vei med utrensinga av avfallsstoffer. Denne boka er også veldig lettlest. Den inneholder ca. 100 fristende oppskrifter med fine bilder og masse nyttig informasjon om detox. Jeg har ikke lest hele boka fra perm til perm, men dette er ei bok jeg blir glad av å bla i!





"Salig blanding" av Renée Voltaire.

Denne dama minner meg litt om meg selv, og derfor måtte jeg bare ha boka. Hun har plukket litt fra mange kostholdsretninger og satt det sammen til et kosthold som er perfekt for henne. I boka er det en del informasjon, men i all hovedsak er dette ei kokebok. Mange fristende bilder og inspirerende oppskrifter!

I tillegg til alle disse bøkene, blar jeg ofte i Kjernesunn Familie-bøkene mine, men de tror jeg heller at jeg skal skrive om i et eget innlegg en annen gang. :)

Har du noen gode bøker å anbefale?

Jeg er spesielt interessert i å høre om bøker med melkefri/glutenfri/sukkerfri mat, supermat, vegetarmat, raw food, smertemestring, selvutvikling og helse generelt.

Søk i bloggen

Eldeen

Eldeen

28, Aurskog-Høland

Jeg heter Cecilie, og bor sammen med mannen min, Andreas, og katten vår Flux, i et koselig lite hus på Finstadbru. Her har vi bodd siden vi kjøpte huset i 2009, og vi trives godt. I slutten av september venter vi vårt første barn. Vanligvis gjør jeg slikt som man må og slikt som er gøy. Blogge gjør jeg fordi jeg elsker å skrive og noen ganger trenger å gjøre det jeg elsker. Når det er sagt, bør det også nevnes at jeg (som regel) er ute av stand til å fatte meg i korthet, og at aktiviteten her på bloggen er heller sporadisk. Selv om jeg blogger om livet, universet og alt mulig, går det veldig mye i mat som i hovedsak er melkefri, glutenfri og sukkerfri. Jeg blogger også om hverdagen, hobbyene mine og om det å ha ME (myalgisk encefalopati) og FM (fibromyalgi). Jeg har vært ufrivillig hjemmeværende pga. sykdom siden våren 2010, og prøver å gjøre det beste ut av situasjonen, blant annet ved å ha et godt kosthold og glede meg over de små tingene. Jeg er veldig glad i dyr, og er bevisst på å kjøpe produkter som ikke er testa på dyr, samtidig som de helst skal være reine og naturlige. Bra for dyrene, bra for miljøet og bra for meg! Hvis du vil kan du klikke på linkene under for å følge bloggen min på facebook og bloglovin'. Der ligger også en rabattkode som du kan bruke første gangen du handler på iHerb. Sjekk også ut de forskjellige kategoriene bloggen min består av. :-) Jeg håper du vil trives på bloggen min! Lurer du på noe kan du legge igjen en kommentar, eller sende meg en mail på supersoppen@gmail.com. Jeg er ikke alltid like flink til å svare, men jeg prøver!


Min iHerb-guide

Ting jeg handler på iHerb

Handle på iHerb? Min kode er CEC956

Bloggens facebookside

Følg meg på Instagram

Følg meg på Weheartit

Følg meg på Spotify



Norske blogger Norges Beste Nettsider - Norsktopplisten
bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits