juli 2013

Enkel hjemmelaga vegetarpizza uten gjær, gluten og melk.

Jeg har ikke posta mye pizza på denne bloggen, og det er ikke fordi jeg ikke spiser pizza. Jeg er nemlig veldig glad i pizza, og jeg spiser det opptil flere ganger i måneden. Grunnen til at jeg ikke har posta mye pizza på bloggen er rett og slett at jeg gjerne spiser pizza etter mørkets frembrudd, og da er det ikke så lett å få gode bilder. Dessuten er jeg ofte så sulten og klar for sofaen når pizzaen endelig er på bordet at jeg rett og slett spiser den uten å i det hele tatt tenke på å ta bilder.

I dag derimot, så spiste jeg pizza "allerede" rundt klokka 19:00, og i disse sommertider var det fortsatt lyst på den tida av døgnet. Jeg huska også på å ta bilder slik at jeg kan dele vidunderet med dere - så vel bekomme!

I det siste har vi begynt med noe nytt her i huset - vi lager ikke lenger pizzadeig, men pizzarøre! Det tar mye kortere tid, den er veldig næringsrik, inneholder ikke gjær og er dessuten mye saftigere, tykkere og mykere enn den glutenfrie pizzadeigen jeg pleier å bruke som er ganske tynn og hard (men god den også). Den metter mer, er enkel og grei å lage, og uten gjær trenger vi ikke å vente på at den skal heve.

 

 

Pizzabunn - du trenger:

♥ 6 egg
♥ 3 dl plantemelk, f.eks. soyamelk
♥ 2 ss (30 g) linfrø
♥ 2 ss (30 g) chiafrø
♥ 2 ss (15 g) acasiefiber
♥ 2 ss (10 g) pofiber
♥ 8 ss (120 g) jyttemel
♥ 2 ts bakepulver
♥ tørka urter og himalayasalt

 

 

Pizzabunn - slik gjør du det:

♥ Sett stekeovnen på 150 grader
♥ Kvern linfrø og chiafrø
♥ Bland alle ingrediensene sammen
♥ Hell røra over i en bakepapirkledd langpanne med høye kanter
♥ Forstek i ca. 15 minutter
♥ Ta pizzabunnen ut av ovnen og la den avkjøle seg litt
♥ Legg på fyll og etterstek på 200 grader i ca. 15 minutter til

 

 

Pizzabunn - tips:

♥ Har du ikke chiafrø, kan du bruke mer linfrø eller andre frø.
♥ Du kan bruke kun acaciefiber eller kun pofiber om du ikke har begge deler, og det fungerer sikkert like bra med en annen type fiber eller bare ekstra mel også.
♥ Jyttemel kan eventuelt byttes ut med en annen type mel.
♥ Himalayasalt kan selvsagt byttes ut med vanlig salt.
♥ De tørkede urtene kan sløyfes, men de setter god smak. Annet krydder kan også brukes.
♥ Det er ikke nødvendig å kverne frøene, men dette gjør at næringsstoffene blir lettere for kroppen å ta opp, i tillegg til at de fordeler seg bedre i røra. Sist jeg laga slik pizza kverna jeg ikke frøene, og da sank alle sammen til bunnen av røra under steking, men det fungerte fint det også.
♥ Jeg bruker ei slik langpanne som man får kjøpt bl.a. på Obs! og på Jernia tror jeg, ei sånn som kommer med et plastlokk. Den er ca. 26 x 39 cm.
♥ Jeg bruker et teflonark i bunnen av langpanna, det gjør bunnen enkel å løsne. Teflonark får du blant annet kjøpt på Clas Ohlson, HER.
♥ Jeg pleier å vende pizzabunnen over på ei stekeplate med litt lavere kanter før jeg tar på fyll, for da blir det lettere å forsyne seg. Dessuten pleier vi å dele bunnen opp i to, for min kjære vil ha ost på pizzaen, og det tåler ikke jeg.
♥ Her i heimen holder denne oppskriften til 4 porsjoner, så vi har middag i to dager. Tar vi en salat ved siden av holder den fint til 6-8 porsjoner.

 

Som fyll på pizzaen har jeg brukt:

♥ Hjemmelaga pizzasaus (oppskrift finner du HER)
♥ 1 pakke karristekte quornbiter
♥ 1 liten boks ananasbiter
Næringsgjær på min del av pizzaen, og økologisk gulost på Andreas sin side.

Da jeg skulle spise toppa jeg pizzaen med en dressing av naturell soyayoghurt, hvitløkspulver, hvit pepper og tørka dill.

 

For de av dere som skulle lure på slikt, så besto hele pizzastykket av ca. 528 kalorier, hvor bunnen sto for 343 av dem. Jeg har ikke orka å regne ut karbohydrater og proteiner og sånt, men på grunn av alle eggene inneholder denne pizzabunnen langt mer proteiner enn en vanlig pizzabunn. :-)

 

 

Fortell meg det gjerne hvis du bestemmer deg for å prøve denne pizzabunnen, og gi meg gjerne ei tilbakemelding på hvordan det blei. :-)

God helg!

Det er en sånn dag.

Det er en sånn dag hvor jeg sto opp klokka seks for å treffe fysioterapauten en siste gang før han tok sommerferie og en sånn dag hvor jeg glemte kalenderen min hjemme og måtte ringe verdens flinkeste resepsjonist for å sette opp flere timer hos verdens flinkeste fysioterapaut. En sånn dag hvor drosjesjåførene er trøtte, men hyggelige. En sånn dag hvor jeg allerede har åtte avtaler til behandling, utredninger og ansvarsgruppemøte planlagt og synes det er godt å vite når jeg skal hva. Det er en sånn dag hvor jeg gleder meg til at den nye kalenderen min fra Personlig Almanakk kommer.

Det er en sånn dag hvor jeg spiser smoothie med jordbær og banan, brødskive med agurk og knasker økologiske gulrøtter. En sånn dag hvor pengene får vinger når samboeren bruker dem på ny vedovn og kjøkkenventilator og hvor man tenker at det var deilig å få det overstått, men enda er det mye igjen. En sånn dag hvor PC'n henger seg og jeg må skrive flere avsnitt på nytt i Word selv om jeg klikker på lagre minst tre ganger per side og hvor jeg mister litt gnisten, men allikevel fortsetter.

Det er en sånn dag hvor jeg tenker at hvis jeg bare kan bli ferdig med det jeg holder på med, så kanskje jeg kan bli ferdig med noen andre ting jeg gjerne skulle ha gjort også. En sånn dag hvor jeg innser at det er nesten en måned siden jeg posta noe på bloggen, og bestemmer meg for å poste denne teksten her istedenfor på min personlig facebookprofil. Det er en sånn dag med regn og sol og levende lys, ekorn i hagen og rabattkuponger fra Coop i postkassa.

Det er en ganske alminnelig hverdag, og på en ganske alminnelig hverdag er det helt fantastisk å nyte en kopp med ekstraordinært god te.

 

 

God sommer. ♥

Søk i bloggen

Eldeen

Eldeen

28, Aurskog-Høland

Jeg heter Cecilie, og bor sammen med mannen min, Andreas, og katten vår Flux, i et koselig lite hus på Finstadbru. Her har vi bodd siden vi kjøpte huset i 2009, og vi trives godt. I slutten av september venter vi vårt første barn. Vanligvis gjør jeg slikt som man må og slikt som er gøy. Blogge gjør jeg fordi jeg elsker å skrive og noen ganger trenger å gjøre det jeg elsker. Når det er sagt, bør det også nevnes at jeg (som regel) er ute av stand til å fatte meg i korthet, og at aktiviteten her på bloggen er heller sporadisk. Selv om jeg blogger om livet, universet og alt mulig, går det veldig mye i mat som i hovedsak er melkefri, glutenfri og sukkerfri. Jeg blogger også om hverdagen, hobbyene mine og om det å ha ME (myalgisk encefalopati) og FM (fibromyalgi). Jeg har vært ufrivillig hjemmeværende pga. sykdom siden våren 2010, og prøver å gjøre det beste ut av situasjonen, blant annet ved å ha et godt kosthold og glede meg over de små tingene. Jeg er veldig glad i dyr, og er bevisst på å kjøpe produkter som ikke er testa på dyr, samtidig som de helst skal være reine og naturlige. Bra for dyrene, bra for miljøet og bra for meg! Hvis du vil kan du klikke på linkene under for å følge bloggen min på facebook og bloglovin'. Der ligger også en rabattkode som du kan bruke første gangen du handler på iHerb. Sjekk også ut de forskjellige kategoriene bloggen min består av. :-) Jeg håper du vil trives på bloggen min! Lurer du på noe kan du legge igjen en kommentar, eller sende meg en mail på supersoppen@gmail.com. Jeg er ikke alltid like flink til å svare, men jeg prøver!


Min iHerb-guide

Ting jeg handler på iHerb

Handle på iHerb? Min kode er CEC956

Bloggens facebookside

Følg meg på Instagram

Følg meg på Weheartit

Følg meg på Spotify



Norske blogger Norges Beste Nettsider - Norsktopplisten
bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits