juli 2013

Enkel hjemmelaga vegetarpizza uten gjr, gluten og melk.

Jeg har ikke posta mye pizza p denne bloggen, og det er ikke fordi jeg ikke spiser pizza. Jeg er nemlig veldig glad i pizza, og jeg spiser det opptil flere ganger i mneden. Grunnen til at jeg ikke har posta mye pizza p bloggen er rett og slett at jeg gjerne spiser pizza etter mrkets frembrudd, og da er det ikke s lett f gode bilder. Dessuten er jeg ofte s sulten og klar for sofaen nr pizzaen endelig er p bordet at jeg rett og slett spiser den uten i det hele tatt tenke p ta bilder.

I dag derimot, s spiste jeg pizza "allerede" rundt klokka 19:00, og i disse sommertider var det fortsatt lyst p den tida av dgnet. Jeg huska ogs p ta bilder slik at jeg kan dele vidunderet med dere - s vel bekomme!

I det siste har vi begynt med noe nytt her i huset - vi lager ikke lenger pizzadeig, men pizzarre! Det tar mye kortere tid, den er veldig nringsrik, inneholder ikke gjr og er dessuten mye saftigere, tykkere og mykere enn den glutenfrie pizzadeigen jeg pleier bruke som er ganske tynn og hard (men god den ogs). Den metter mer, er enkel og grei lage, og uten gjr trenger vi ikke vente p at den skal heve.

Pizzabunn - du trenger:

♥ 6 egg
♥ 3 dl plantemelk, f.eks. soyamelk
♥ 2 ss (30 g) linfr
♥ 2 ss (30 g) chiafr
♥ 2 ss (15 g) acasiefiber
♥ 2 ss (10 g) pofiber
♥ 8 ss (120 g) jyttemel
♥ 2 ts bakepulver
♥ trka urter og himalayasalt

Pizzabunn - slik gjr du det:

♥ Sett stekeovnen p 150 grader
♥ Kvern linfr og chiafr
♥ Bland alle ingrediensene sammen
♥ Hell rra over i en bakepapirkledd langpanne med hye kanter
♥ Forstek i ca. 15 minutter
♥ Ta pizzabunnen ut av ovnen og la den avkjle seg litt
♥ Legg p fyll og etterstek p 200 grader i ca. 15 minutter til

Pizzabunn - tips:

♥ Har du ikke chiafr, kan du bruke mer linfr eller andre fr.
♥ Du kan bruke kun acaciefiber eller kun pofiber om du ikke har begge deler, og det fungerer sikkert like bra med en annen type fiber eller bare ekstra mel ogs.
♥ Jyttemel kan eventuelt byttes ut med en annen type mel.
♥ Himalayasalt kan selvsagt byttes ut med vanlig salt.
♥ De trkede urtene kan slyfes, men de setter god smak. Annet krydder kan ogs brukes.
♥ Det er ikke ndvendig kverne frene, men dette gjr at nringsstoffene blir lettere for kroppen ta opp, i tillegg til at de fordeler seg bedre i rra. Sist jeg laga slik pizza kverna jeg ikke frene, og da sank alle sammen til bunnen av rra under steking, men det fungerte fint det ogs.
♥ Jeg bruker ei slik langpanne som man fr kjpt bl.a. p Obs! og p Jernia tror jeg, ei snn som kommer med et plastlokk. Den er ca. 26 x 39 cm.
♥ Jeg bruker et teflonark i bunnen av langpanna, det gjr bunnen enkel lsne. Teflonark fr du blant annet kjpt p Clas Ohlson, HER.
♥ Jeg pleier vende pizzabunnen over p ei stekeplate med litt lavere kanter fr jeg tar p fyll, for da blir det lettere forsyne seg. Dessuten pleier vi dele bunnen opp i to, for min kjre vil ha ost p pizzaen, og det tler ikke jeg.
♥ Her i heimen holder denne oppskriften til 4 porsjoner, s vi har middag i to dager. Tar vi en salat ved siden av holder den fint til 6-8 porsjoner.

Som fyll p pizzaen har jeg brukt:

♥ Hjemmelaga pizzasaus (oppskrift finner du HER)
♥ 1 pakke karristekte quornbiter
♥ 1 liten boks ananasbiter
Nringsgjr p min del av pizzaen, og kologisk gulost p Andreas sin side.

Da jeg skulle spise toppa jeg pizzaen med en dressing av naturell soyayoghurt, hvitlkspulver, hvit pepper og trka dill.

For de av dere som skulle lure p slikt, s besto hele pizzastykket av ca. 528 kalorier, hvor bunnen sto for 343 av dem. Jeg har ikke orka regne ut karbohydrater og proteiner og snt, men p grunn av alle eggene inneholder denne pizzabunnen langt mer proteiner enn en vanlig pizzabunn. :-)

Fortell meg det gjerne hvis du bestemmer deg for prve denne pizzabunnen, og gi meg gjerne ei tilbakemelding p hvordan det blei. :-)

God helg!

Det er en snn dag.

Det er en snn dag hvor jeg sto opp klokka seks for treffe fysioterapauten en siste gang fr han tok sommerferie og en snn dag hvor jeg glemte kalenderen min hjemme og mtte ringe verdens flinkeste resepsjonist for sette opp flere timer hos verdens flinkeste fysioterapaut. En snn dag hvor drosjesjfrene er trtte, men hyggelige. En snn dag hvor jeg allerede har tte avtaler til behandling, utredninger og ansvarsgruppemte planlagt og synes det er godt vite nr jeg skal hva. Det er en snn dag hvor jeg gleder meg til at den nye kalenderen min fra Personlig Almanakk kommer.

Det er en snn dag hvor jeg spiser smoothie med jordbr og banan, brdskive med agurk og knasker kologiske gulrtter. En snn dag hvor pengene fr vinger nr samboeren bruker dem p ny vedovn og kjkkenventilator og hvor man tenker at det var deilig f det oversttt, men enda er det mye igjen. En snn dag hvor PC'n henger seg og jeg m skrive flere avsnitt p nytt i Word selv om jeg klikker p lagre minst tre ganger per side og hvor jeg mister litt gnisten, men allikevel fortsetter.

Det er en snn dag hvor jeg tenker at hvis jeg bare kan bli ferdig med det jeg holder p med, s kanskje jeg kan bli ferdig med noen andre ting jeg gjerne skulle ha gjort ogs. En snn dag hvor jeg innser at det er nesten en mned siden jeg posta noe p bloggen, og bestemmer meg for poste denne teksten her istedenfor p min personlig facebookprofil. Det er en snn dag med regn og sol og levende lys, ekorn i hagen og rabattkuponger fra Coop i postkassa.

Det er en ganske alminnelig hverdag, og p en ganske alminnelig hverdag er det helt fantastisk nyte en kopp med ekstraordinrt god te.

God sommer. ♥

Sk i bloggen

Eldeen

Eldeen

28, Aurskog-Hland

Jeg heter Cecilie, og bor sammen med mannen min, Andreas, og katten vr Flux, i et koselig lite hus p Finstadbru. Her har vi bodd siden vi kjpte huset i 2009, og vi trives godt. I slutten av september venter vi vrt frste barn. Vanligvis gjr jeg slikt som man m og slikt som er gy. Blogge gjr jeg fordi jeg elsker skrive og noen ganger trenger gjre det jeg elsker. Nr det er sagt, br det ogs nevnes at jeg (som regel) er ute av stand til fatte meg i korthet, og at aktiviteten her p bloggen er heller sporadisk. Selv om jeg blogger om livet, universet og alt mulig, gr det veldig mye i mat som i hovedsak er melkefri, glutenfri og sukkerfri. Jeg blogger ogs om hverdagen, hobbyene mine og om det ha ME (myalgisk encefalopati) og FM (fibromyalgi). Jeg har vrt ufrivillig hjemmevrende pga. sykdom siden vren 2010, og prver gjre det beste ut av situasjonen, blant annet ved ha et godt kosthold og glede meg over de sm tingene. Jeg er veldig glad i dyr, og er bevisst p kjpe produkter som ikke er testa p dyr, samtidig som de helst skal vre reine og naturlige. Bra for dyrene, bra for miljet og bra for meg! Hvis du vil kan du klikke p linkene under for flge bloggen min p facebook og bloglovin'. Der ligger ogs en rabattkode som du kan bruke frste gangen du handler p iHerb. Sjekk ogs ut de forskjellige kategoriene bloggen min bestr av. :-) Jeg hper du vil trives p bloggen min! Lurer du p noe kan du legge igjen en kommentar, eller sende meg en mail p supersoppen@gmail.com. Jeg er ikke alltid like flink til svare, men jeg prver!


Min iHerb-guide

Ting jeg handler p iHerb

Handle p iHerb? Min kode er CEC956

Bloggens facebookside

Flg meg p Instagram

Flg meg p Weheartit

Flg meg p Spotify



Norske blogger Norges Beste Nettsider - Norsktopplisten
bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits