Mine mål

Mine februarmål - oppsummering!

Ooops, blogginga om dette gikk visst litt i glemmeboka. Antakelig fordi det ikke gikk så skrekkelig bra med de målene. Vel, her kommer uansett en oppdatering på hvordan det gikk!


Kosthold.

1. Jeg skal i løpet av måneden lage minst ett vegansk måltid.
Dette målet nådde jeg! =)

2. Jeg skal i løpet av måneden lage en treretters middag (forrett, hovedrett og dessert) for første gang i mitt liv.
Lørdag 6.2 laga jeg og min samboer en treretters middag, så dette målet er nådd. (Men blogginlegget om den herlige middagen lar visst vente på seg... Det tar tid å skrive et sånt innlegg, og det krever tålmodighet jeg ikke har.)

3. Jeg skal lage minst to fiskemiddager i uka.
Dette målet var nådde jeg hver uke. :)

4. Jeg skal greie å spise de berømte "5 om dagen": 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt eller bær hver dag.
Dette gikk ikke like bra hver dag, men jeg greide det flere dager enn jeg ikke greide det, og selv de dagene jeg ikke greide det spiste jeg en del frukt og grønt. Så stjerne i boka til meg!

5. Jeg skal gjøre klar skolematen min kvelden i forveien, slik at jeg faktisk får den med meg og slik at den blir litt mer næringsrik enn bare knekkebrød med syltetøy.
Dette målet greide jeg så og si hver eneste dag. De dagene jeg ikke greide det, hadde jeg en god grunn, f.eks. at jeg ikke sov hjemme. :)

6. Jeg skal skrive middagslister for hver uke, slik at jeg slipper å bruke masse unødvendig tid hver dag på å fundere på hva jeg skal lage til middag.
Middagsliste har vært på plass hver uke bortsett fra den første uka - men da hadde jeg også en plan, så jeg anser dette målet som nådd. :)




Kropp og helse:

7. Jeg skal ligge på spikermatte i 20 minutter eller mer minst to ganger i uka.
Dette målet var jeg så langt ifra å nå at det er pinlig. Nøff said.

8. Jeg skal stripe håret mitt.
Dette har jeg til og med posta et innlegg om, så det veit dere at jeg har gjort. :) For dere som ikke har lest innlegget, så kan dere gjøre det ved å trykke her. Stripa det til og med to ganger på samme dag, så dette målet har jeg nådd dobbelt opp. =P

9. Jeg skal begynne å ta omega 3-kapslene mine igjen, og jeg skal huske allergipilla mi hver dag.
Jeg har faktisk vært ganske flink med Omega 3-kapslene mine. Har glemt de bare noen få ganger. Allergipilla har jeg også vært flink med, men nå er det tomt, så jeg må skaffe nye (...og ting tar tid).

10. Jeg skal legge meg før klokka 23:00 hver dag det er skole dagen etterpå, slik at jeg har en sjanse til å faktisk komme meg opp når klokka ringer kl. 5:00.
Dette målet nådde jeg så og si hver dag. Tror det var 2-4 kvelder jeg gikk litt over tida.

11. Jeg skal tørke støvet av rokkeringen min og bruke den i minst 30 minutter i uke 5 og så øke med ti minutter hver uke i februar.
Hahaha. Nei.




Skole og fritid:

12. Jeg skal komme meg på alle obligatoriske forelesninger.
Dette gikk ikke. Den ene dagen måtte jeg som nevnt tidligere gå før, fordi jeg og 13 andre skulle på praksismøte. Det blei godkjent, så det var jo greit nok. Måtte også være hjemme i to dager på grunn av en dum, begynnende bronkitt som gjorde det umulig for meg å gjøre noe annet enn å ligge til sengs og synes synd på meg selv.

13. Jeg skal skrive leseplan hver uke og holde meg til den, med mindre noe på skolen tilsier at det er lurt å endre planene.
Gikk dårlig.

14. Jeg skal lese i snitt 40 sider av pensum hver dag, 7 dager i uka. Dette blir totalt 1120 sider i løpet av hele februar.
Gikk også dårlig. Så nå har jeg et problem.

15. Jeg skal i snitt svare på minst ett brev i uka.
Gikk dårlig dette også. Huff og huff. Svarte på to, men de ligger fortsatt oppe uten frimerker og venter på litt oppmerksomhet.




Konklusjon:

Noen av målene har jeg nådd, og det er jeg kjempefornøyd med. Har særlig vært flink med leggetider og kosthold, og jeg merker at det har føltes godt å få litt mer søvn og å få i seg mer grøntfôr. :) Andre mål har jeg nesten ikke rukket å tenke på en gang. Jeg har vært mye dårlig i løpet av måneden og det har vært mye stress med skolen i tillegg, så jeg har ikke hatt noe særlig tid og energi til overs. Så, det jeg har lært er: Ikke sett så himla mange mål på så innmari kort tid.

Tenker jeg skriver et innlegg til seinere i dag om mine mål for mars, og da skal jeg prøve å begrense meg. Det føles ikke noe godt når man ikke når målene man har satt seg, men når man når dem derimot: Å herre, for en deilig følelse! Ergo: sett deg realistiske mål og ta høyde for at du kanskje blir syk eller må gjøre ting du egentlig ikke hadde planlagt. Vær fornøyd med alt du greier, og drit i alt det andre. Det kommer nok, det også.





Bildene er hentet ulike steder på nettet (husker ikke lenger hvor) og visdomsordene er hentet her.

Mine februarmål - uke 5 og uke 6.

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert dere på hvordan det går med målene mine. Jeg har hatt mye å gjøre, mye å tenke på og i tillegg ligget mye rett ut med hodepine i det siste, så jeg har ikke fått blogget noe særlig. Det har også gått utover målene mine, men jeg har ikke faila helt. Jeg skal gi dere en liten oppdatering nå, tenkte jeg.


Kosthold.

1. Jeg skal i løpet av måneden lage minst ett vegansk måltid.
Dette målet har jeg nådd, mer eller mindre. Søndag 7.2 laga jeg et helt vegetarisk måltid, og det ville vært vegansk hvis ikke det hadde vært for at vi brukte hvitløkssmør basert på meierismør på brødet vårt. Siden man ikke nødvendigvis trengte å forsyne seg med brød og hvitløkssmør, lar jeg det passere nåløyet. ;)

2. Jeg skal i løpet av måneden lage en treretters middag (forrett, hovedrett og dessert) for første gang i mitt liv.
Lørdag 6.2 laga jeg og min samboer en treretters middag, så dette målet er nådd. Blogginnlegg om dette kommer så fort jeg har tid. :)

3. Jeg skal lage minst to fiskemiddager i uka.
Dette målet var nådd i uke 5, selv om det var med nød og neppe. For å få det til blei jeg nødt til å kjøpe meg en fiskemiddag på Ikea, siden det blei så innmari mye greier den uka. I uke 6 nådde jeg også målet - da hadde vi ørret til middag mandag og onsdag, pluss at jeg blei servert ørret på Toten på torsdag. Så hele tre ørretmiddager på fire dager! :)

4. Jeg skal greie å spise de berømte "5 om dagen": 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt eller bær hver dag.
Dette målet er det ikke hver dag jeg har greid å nå, men stort sett har jeg vært veldig nærme, og de fleste dager har jeg faktisk greid det. Jeg synes det kan være vanskelig å måle hva som er en porsjon, f.eks. når jeg lager meg en salat eller har grønnsaker til middagen. Stort sett greier jeg i alle fall å nå grønnsaksmålet mitt, men fruktmålet har jeg ikke greid like ofte.

5. Jeg skal gjøre klar skolematen min kvelden i forveien, slik at jeg faktisk får den med meg og slik at den blir litt mer næringsrik enn bare knekkebrød med syltetøy.
Dette målet har jeg greid hver eneste dag, bortsett fra en, og det var den dagen jeg overnatta hos Silje. Da blei det jo litt vanskelig. :) Uansett hadde jeg gått til innkjøp av et par bananer kvelden i forveien, så jeg hadde i det minste noe å spise på skolen.

6. Jeg skal skrive middagslister for hver uke, slik at jeg slipper å bruke masse unødvendig tid hver dag på å fundere på hva jeg skal lage til middag.
I uke 5 skreiv jeg vel aldri ned en middagsliste, men jeg hadde mer eller mindre i hodet hva jeg skulle ha de forskjellige dagene. I uke 6 skreiv jeg en middagsliste som vi fulge hver dag hele uka, bortsett fra torsdag - fordi jeg var på Toten, og fredag - fordi jeg sovna rett etter at vi kom hjem.







Kropp og helse:

7. Jeg skal ligge på spikermatte i 20 minutter eller mer minst to ganger i uka.
Dette målet har jeg ikke greid. Jeg har rett og slett ikke tatt meg tid. Jeg har riktignok ligget kanskje en time eller mer til sammen på spikermatta, men ikke så mye som planlagt.

8. Jeg skal stripe håret mitt.
Så langt har jeg ikke kommet enda, men har fortsatt to uker til på meg. :)

9. Jeg skal begynne å ta omega 3-kapslene mine igjen, og jeg skal huske allergipilla mi hver dag.
Jeg har begynt å ta omega 3-kapslene mine igjen og jeg har husket både dem og allergipilla nesten hver dag. Det er vel 2 eller 3 dager jeg har glemt det på to uker.

10. Jeg skal legge meg før klokka 23:00 hver dag det er skole dagen etterpå, slik at jeg har en sjanse til å faktisk komme meg opp når klokka ringer kl. 5:00.
Dette målet har jeg greid å holde meg til hver dag bortsett fra to dager. Den ene dagen var det fordi jeg måtte gjøre klar lunsjen til dagen etter og den andre dagen var den dagen jeg overnatta hos Silje, og da fikk jeg jo uansett like mye søvn som jeg pleier, siden jeg kunne sove lenger. Ellers så har jeg vel greid det hver dag, om ikke jeg husker feil.

11. Jeg skal tørke støvet av rokkeringen min og bruke den i minst 30 minutter i uke 5 og så øke med ti minutter hver uke i februar.
Dette målet har jeg ikke greid. Jeg har vel brukt rokkeringen i ca. 10-15 minutter de siste to ukene, og det er omtrent en time mindre enn planlagt. Vi får se om det går bedre denne uka. :)






Skole og fritid:

12. Jeg skal komme meg på alle obligatoriske forelesninger.
Jeg har kommet meg på alle de obligatoriske forelesningene hittil, men jeg og 13 andre måtte gå tidligere fra den ene, fordi vi måtte på et obligatorisk møte i forbindelse med praksis. En tap/tap-situasjon, der jeg egentlig ikke hadde noe valg.

13. Jeg skal skrive leseplan hver uke og holde meg til den, med mindre noe på skolen tilsier at det er lurt å endre planene.
I uke 5 var planen å ikke ha noen leseplan, siden det var PBL og jeg ikke hadde tid til å lese. Det gikk fint. =P I uke 6 hadde jeg tenkt å lese masse, men fikk ikke lest noe som helst. Så: Jeg skreiv en leseplan, men holdt meg ikke til den. Unnskyldninga er: Sykdom i tre dager, tur til Toten i forbindelse med praksis, totalt utmattelse på fredagen og opptatt i helga.

14. Jeg skal lese i snitt 40 sider av pensum hver dag, 7 dager i uka. Dette blir totalt 1120 sider i løpet av hele februar.
Hittil har det gått dårlig, som dere ser over, så nå må jeg lese veldig mye hvis dette skal gå. Det er bare å sette i gang, med andre ord! :)

15. Jeg skal i snitt svare på minst ett brev i uka.
Dette har jeg i hvert fall ikke hatt tid til de siste to ukene, men hvis jeg greier å svare på fire brev før mars, så er målet nådd.



Mine februarmål - Dag 3 og 4.

Rakk ikke å skrive i går, så da får jeg ta to fluer i en smekk i dag istedenfor! :)

Kosthold.

Mål 4. Jeg skal greie å spise de berømte "5 om dagen": 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt eller frisk bær hver dag.
I går spiste jeg flere gulrøtter, agurk, salat, tomat, løk, mais og et par epler - så målet var nådd! I dag har jeg spist et par porsjoner grønnsaker i form av råkostsalat og litt over en halv appelsin på størrelse med en håndball, så jeg er ikke så langt unna målet i dag heller, men nå orker jeg rett og slett ikke å spise noe mer i dag!

Mål 5. Jeg skal gjøre klar skolematen min kvelden i forveien, slik at jeg faktisk får den med meg og slik at den blir litt mer næringsrik enn bare knekkebrød med syltetøy.
Har gjort klar lunsjen min kvelden i forveien de siste dagene, så dette målet har jeg vært flink til å nå så langt. Får vel prøve å være flink i kveld også. :)



Kropp og helse.

Mål 9. Jeg skal begynne å ta omega 3-kapslene mine igjen, og jeg skal huske allergipilla mi hver dag.
Mission accomplished. :)

Mål 10. Jeg skal legge meg før klokka 23:00 hver dag det er skole dagen etterpå, slik at jeg har en sjanse til å faktisk komme meg opp når klokka ringer kl. 5:00.
På tirsdag gikk det litt skeis, men det dreide seg om minutter og ikke timer, så det får være bra. Jeg hadde dessuten vært nødt å sove litt på ettermiddagen, så det gikk opp i opp med søvn uansett. I går kom jeg inn døra hjemme kl. 22:00, og da tok det vel ikke et kvarter engang før jeg lå i senga og sov!  Nå ser jeg at jeg har litt dårlig tid på meg om jeg skal rekke det i dag, men planen er å sove om ikke så lenge hvert fall. :)




Mine februarmål - Dag 2.

Ja, jeg får vel oppdatere dere i dag også, selv om det strengt tatt ikke er så mye å si i dag.

Kosthold.

Mål 4. Jeg skal greie å spise de berømte "5 om dagen": 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt eller frisk bær hver dag.
Dette målet har jeg ikke greid å nå i dag, men jeg har spist en salat bestående av kål, rødkål, purre, gulrot og bønner, så jeg har fått i meg en del grønnsaker allikevel. Ca. en halv (liten) boks med mais har jeg spist også. Så 2-3 porsjoner med grønnsaker har jeg greid, men jeg har ikke spist noe frukt. Mulig det blir en appelsin til kvelds.

Mål 5. Jeg skal gjøre klar skolematen min kvelden i forveien, slik at jeg faktisk får den med meg og slik at den blir litt mer næringsrik enn bare knekkebrød med syltetøy.
Har ikke laget lunsj til i morra enda, men når jeg er ferdig med dette innlegget skal jeg gå ned og blande meg en salat, skylle noen epler og gjøre det klart. :)





Kropp og helse.

Mål 9. Jeg skal begynne å ta omega 3-kapslene mine igjen, og jeg skal huske allergipilla mi hver dag.
Piller er svelget i dag også!

Mål 10. Jeg skal legge meg før klokka 23:00 hver dag det er skole dagen etterpå, slik at jeg har en sjanse til å faktisk komme meg opp når klokka ringer kl. 5:00.
Nå er klokka allerede 22:17, men vi får se om jeg greier det allikevel! Jeg skal i hvert fall bare skrive ferdig, gjøre klart til morgendagen og så er det natta.





Sånn, det var dagens oppdatering.

Mine februarmål - Dag 1.

Jeg tenkte at jeg skulle skrive et eget innlegg om hvordan det har gått med målene mine så langt, og prøve å oppdatere dere hver dag. Kan ikke love at jeg greier det, men jeg skal i alle fall gjøre et forsøk! :)


Kosthold.

Mål 3. Jeg skal lage minst to fiskemiddager i uka.
I dag har vi hatt fiskepinner, så da er ukas første fiskemiddag allerede unnagjort. One to go!

Mål 4. Jeg skal greie å spise de berømte "5 om dagen": 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt eller frisk bær hver dag.
Dette målet vil jeg i aller høyeste grad påstå at jeg har nådd i dag. Jeg har spist nesten to epler, en halv boks med cherrytomater, en stor salat med kål, rødkål, purre, gulrøtter og hvite bønner. Dessuten har jeg spist hjemmelaget pesto som er laget på frisk ruccola (og dessuten litt hvitløk).

Mål 5. Jeg skal gjøre klar skolematen min kvelden i forveien, slik at jeg faktisk får den med meg og slik at den blir litt mer næringsrik enn bare knekkebrød med syltetøy.
I går kveld laga jeg nevnte salat og putta i en boks som jeg satte i kjøleskapet til i dag. Jeg skylte dessuten epler, sånn at de var klare til å dele i båter og putte i en boks før jeg dro i dag. Til morgenen i dag skylte jeg også noen cherrytomater som jeg tok med. Lunsj til min kjære sørga jeg også for. I kveld har jeg ikke laget noe, for i morgen skal jeg være hjemme og jobbe med PBL.

Mål 6. Jeg skal skrive middagslister for hver uke, slik at jeg slipper å bruke masse unødvendig tid hver dag på å fundere på hva jeg skal lage til middag.
Jeg har mer eller mindre bestemt meg for hva vi skal ha til middag hver dag denne uka, men jeg har ikke fått surra meg til å skrive det ned enda.




Kropp og helse.

Mål 9. Jeg skal begynne å ta omega 3-kapslene mine igjen, og jeg skal huske allergipilla mi hver dag.
Piller er svelget og kroppen er fornøyd!

Mål 10. Jeg skal legge meg før klokka 23:00 hver dag det er skole dagen etterpå, slik at jeg har en sjanse til å faktisk komme meg opp når klokka ringer kl. 5:00.
Jeg kom meg i seng før kl. 23:00 i går. Fikk riktignok ikke sove med det første, men jeg var i alle fall i seng. I morgen skal jeg som sagt ikke på skolen, men jeg er temmelig trøtt, så jeg tenker nok ikke det blir så skrekkelig seint i dag heller. Det blir vel å skrive ferdig bloggen og så ordne meg for kvelden.


Skole og fritid.

Mål 12. Jeg skal komme meg på alle obligatoriske forelesninger.
I dag hadde vi riktignok ikke forelesning, men det var obligatorisk oppmøte, og jeg var tilstede. :)


De andre målene er mer langsiktige, og de har jeg ikke kommet i gang med enda. Jeg kan jo ikke ta alt på en gang. Når det gjelder lesing av pensum denne uka, så blir det vel heller dårlig med det, i og med at vi har PBL og det kommer til å oppta det meste av tida. Håper uansett jeg skal greie å få lest litt, for ellers blir det veldig mye å ta igjen resten av måneden.

Mål for februar!

Nå er det den siste dagen i januar, og hva sømmer seg vel da bedre enn å sette seg noen mål for hvordan man skal leve livet den kommende måneden? Nyttårsforsetter har aldri vært helt greia for meg - månedlige mål er liksom mer gjennomkommelige. De er kortsiktige og må nås og evalueres på kort tid. Da blir det vel kanskje mer sannsynlig at man når de målene man har satt seg også. Det er nå i alle fall min teori.

Jeg har bestemt meg for noen mål for denne måneden, og fant ut at hvis jeg i tillegg legger de ut her på bloggen min slik at andre kan lese det, så får jeg enda større press på meg til å faktisk gjennomføre de oppgavene jeg har planer om å pålegge meg selv. Det ville jo vært pinlig å fortelle leserne at jeg ikke har greid noe som helst!



Det overordnede målet for de små målene mine, er å få bedre oversikt over hverdagen, disponere tiden bedre, utsette meg selv for mindre negativt stress og få bedre helse. Jeg har satt meg femten små mål for å nærme meg det overordnede målet. For å gjøre det litt oversiktlig, deler jeg målene mine inn i tre kategorier: "Kosthold", "kropp og helse" og "skole og fritid".


Kosthold.

1. Jeg skal i løpet av måneden lage minst ett vegansk måltid.
2. Jeg skal i løpet av måneden lage en treretters middag (forrett, hovedrett og dessert) for første gang i mitt liv.
3. Jeg skal lage minst to fiskemiddager i uka.
4. Jeg skal greie å spise de berømte "5 om dagen": 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt eller bær hver dag.
5. Jeg skal gjøre klar skolematen min kvelden i forveien, slik at jeg faktisk får den med meg og slik at den blir litt mer næringsrik enn bare knekkebrød med syltetøy.
6. Jeg skal skrive middagslister for hver uke, slik at jeg slipper å bruke masse unødvendig tid hver dag på å fundere på hva jeg skal lage til middag.




Kropp og helse:

7. Jeg skal ligge på spikermatte i 20 minutter eller mer minst to ganger i uka.
8. Jeg skal stripe håret mitt.
9. Jeg skal begynne å ta omega 3-kapslene mine igjen, og jeg skal huske allergipilla mi hver dag.
10. Jeg skal legge meg før klokka 23:00 hver dag det er skole dagen etterpå, slik at jeg har en sjanse til å faktisk komme meg opp når klokka ringer kl. 5:00.
11. Jeg skal tørke støvet av rokkeringen min og bruke den i minst 30 minutter i uke 5 og så øke med ti minutter hver uke i februar.




Skole og fritid:

12. Jeg skal komme meg på alle obligatoriske forelesninger.
13. Jeg skal skrive leseplan hver uke og holde meg til den, med mindre noe på skolen tilsier at det er lurt å endre planene.
14. Jeg skal lese i snitt 40 sider av pensum hver dag, 7 dager i uka. Dette blir totalt 1120 sider i løpet av hele februar.
15. Jeg skal i snitt svare på minst ett brev i uka.




Jeg kommer til å skrive i bloggen underveis om hvordan det går med målene mine, så da håper jeg at dere følger med! :)



Q: Har du noen mål for februar? Eller har du kanskje noen nyttårsforsetter du jobber med?

Søk i bloggen

Eldeen

Eldeen

28, Aurskog-Høland

Jeg heter Cecilie, og bor sammen med mannen min, Andreas, og katten vår Flux, i et koselig lite hus på Finstadbru. Her har vi bodd siden vi kjøpte huset i 2009, og vi trives godt. I slutten av september venter vi vårt første barn. Vanligvis gjør jeg slikt som man må og slikt som er gøy. Blogge gjør jeg fordi jeg elsker å skrive og noen ganger trenger å gjøre det jeg elsker. Når det er sagt, bør det også nevnes at jeg (som regel) er ute av stand til å fatte meg i korthet, og at aktiviteten her på bloggen er heller sporadisk. Selv om jeg blogger om livet, universet og alt mulig, går det veldig mye i mat som i hovedsak er melkefri, glutenfri og sukkerfri. Jeg blogger også om hverdagen, hobbyene mine og om det å ha ME (myalgisk encefalopati) og FM (fibromyalgi). Jeg har vært ufrivillig hjemmeværende pga. sykdom siden våren 2010, og prøver å gjøre det beste ut av situasjonen, blant annet ved å ha et godt kosthold og glede meg over de små tingene. Jeg er veldig glad i dyr, og er bevisst på å kjøpe produkter som ikke er testa på dyr, samtidig som de helst skal være reine og naturlige. Bra for dyrene, bra for miljøet og bra for meg! Hvis du vil kan du klikke på linkene under for å følge bloggen min på facebook og bloglovin'. Der ligger også en rabattkode som du kan bruke første gangen du handler på iHerb. Sjekk også ut de forskjellige kategoriene bloggen min består av. :-) Jeg håper du vil trives på bloggen min! Lurer du på noe kan du legge igjen en kommentar, eller sende meg en mail på supersoppen@gmail.com. Jeg er ikke alltid like flink til å svare, men jeg prøver!


Min iHerb-guide

Ting jeg handler på iHerb

Handle på iHerb? Min kode er CEC956

Bloggens facebookside

Følg meg på Instagram

Følg meg på Weheartit

Følg meg på Spotify



Norske blogger Norges Beste Nettsider - Norsktopplisten
bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits